Fakta: Järnvägar för biljoner

Indiens järnvägsnätverk är ett av världens största – och äldsta. Delvis är det ett arv från den brittiska kolonialtiden, som bidrar till att tåg har en stabil roll som det vanligaste resesättet för långdistansresor i det stora landet. Men rälsnätet är underfinansierat och olyckor inträffar relativt ofta.

2012 beskrev enligt nyhetsbyrån AFP en regeringsrapport de cirka 15 000 dödsoffren årligen som en ständigt pågående massaker.

Å andra sidan är situationen på de indiska vägarna ännu värre. Där krävs enligt Världshälsoorganisationen WHO uppemot 240 000 liv varje år. Det innebär över 27 döda varje timme.

Premiärminister Modi har lovat en nystart för järnvägssystemet. Förra året meddelade regeringen att man vill satsa 8,5 biljoner rupier (över 1 100 miljarder kronor) under fem år på att modernisera järnvägarna.

En del av pengarna går till att bygga nya höghastighetslinjer, av den typ som även Sverige funderar på. Den första ska stå klar mellan Ahmedabad och Bombay om sex år.

– Det var beckmörkt och ljudet var öronbedövande, fortsätter passageraren inför medieuppbådet på söndagen.

– Jag har sådan tur som lever.

Det är en lång resa, de 170 milen mellan Patna i delstaten Bihar och Indore i Madhya Pradesh tar över ett dygn att tillryggalägga. Och mitt i natten till söndagen antas de allra flesta ombord expresståget ha sovit när 14 av vagnarna av oklar anledning flög av rälsen i ett isolerat område nära Kanpur i Uttar Pradesh.

Stora räddningsuppbåd skickades till platsen, och det hittade antalet offer ökade under dagen.

– Dödstalet har nu nått 120. Minst 200 är skadade, säger polischefen Zaki Ahmad till AFP.

Det gör tågolyckan till den värsta i Indien sedan 2010, då uppemot 150 liv krävdes när ett persontåg körde in i ett godståg i Västbengalen.

Indiens inrikesminister Rajnath Singh säger att den nationella katastrofstyrkan har tillkallats, enligt nyhetsbyråer. Premiärminister Narendra Modi skriver på Twitter att han "våndas bortom ord" över förlusten av liv.