Fakta: Cykla på vintern

Råd att tänka på:

Ha en bra hjälm! En hjälm som redan fått ett par smällar ger inte längre samma skydd.

Sätt på dubbdäck! Bromssträckan blir betydligt kortare, enligt tester.

Inkapslade bromsar och växlar klarar vinterns påfrestningar betydligt bättre.

Ta på ordentliga vinterkläder!

Ett tips är att köpa engångs-handvärmare som kan läggas i handskarna och håller värmen i omkring en halvtimme.

Källa: cykelkraft.se, VTI

I kyla, snö, halka och slask testas cyklisten. Trenden är att allt fler antar utmaningen. Det visar både trafikräkningar och försäljning av exempelvis dubbdäck, enligt organisationen Svensk Cykling. I takt med att fler väljer cykeln för att pendla till jobbet, blir det också fler som cyklar vintertid – fast ökningen sker från en låg nivå.

Cyklandet ger motion och är miljövänligt.

– Det som brukar hamna på minuskontot är trafiksäkerheten, säger Anna Niska, cykelforskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

– Åtta av tio olyckor med cykel är singelolyckor. Halka är den främsta orsaken till singelolyckor, och snö och is är den främsta parametern i halka, säger Niska.

Men det finns tydliga ljuspunkter. Kommunerna har generellt sett blivit bättre på att sköta vinterväghållningen av cykelbanor – snöröja, sanda och salta. I dag har också många cyklister dubbdäck, som ger mycket bättre bromskraft och stabilitet.

Den personliga utrustningen är förstås viktig. Dit hör en bra hjälm, kläder och kanske handvärmare att ha i handskarna.