Så säger operatörerna om begränsad bindningstid.
  • Tre: – Det innebär att mobilen blir dyrare för konsumenterna. Som det fungerar nu så föredrar de flesta abonnemang med fast månadsavgift i 24 månader där en attraktiv mobil ingår, säger Erik Hörnfeldt, presschef.
  • Telenor: – Kunderna skulle behöva betala antingen mer varje månad eller en högre klumpsumma, vilket i slutändan skulle leda till att folk inte skulle kunna köpa de telefoner de vill, säger Andreas Hamrin, presschef.
  • Telia: – Våra kunder kan redan idag välja mobilabonnemang med olika bindningstider, från 0 till 24 månader. De allra flesta kunder väljer 24 månader, av förståeliga skäl. De kan skaffa en riktigt bra mobiltelefon till ett bättre pris än de kunde få utan bindningstid och de kan betala av den under 24 månader, säger Nicholas Rundbom, kommunikationschef.
  • Tele2: – Det kommer inte som någon överraskning för oss eller branschen, men det är för tidigt att dra slutsatser vad det här innebär för oss och våra kunder på sikt. Vi följer utvecklingen noga, säger Oliver Carra, pr- och presschef.

–Det är väldigt enkelt. Alla kunder skulle behöva betala betydligt mer för sina mobiler än i dag, säger Andreas Hamrin, presschef på Telenor.

En ny telefon i toppskiktet kostar runt 6 000 kronor. Genom att teckna ett abonnemang på 24 månader delas betalningen upp och bakas in i månadskostnaden. Men Konsumentverket vill att de långa bindningstiderna ska förbjudas. Detta trots att de flesta kunder själva väljer ett längre abonnemang.
– Det är helt solklart att de flesta väljer den längre bindningstiden. Konsumentverket är ute och fäktar mot väderkvarnar på något sätt, säger Andreas Hamrin.

Även övriga operatörer håller med om att situationen skulle försämras för konsumenten om det infördes en maxgräns på ett år. Abonnemangen blir dyrare och avtalen krångligare.
– Jämför med den danska marknaden där man bara tillåter sex månader. Då köper kunderna abonnemanget för sig och mobilen för sig. Det blir ett abonnemang och en avbetalningsplan på mobilen med två räkningar varje månad, säger Erik Hörnfeldt, presschef på Tre.

Han menar att de kundundersökningar som visar att fler föredrar kortare bindningstider är missvisande, eftersom de inte tar hänsyn till kostnaden. Även merparten av Tres kunder väljer 24-månaders bindningstid.
– Det är onödigt att staten eller myndigheterna går in och lagstiftar om något när det är uppenbart att kunderna, när de kan välja fritt, väljer att ha det på något annat sätt, säger Erik Hörnfeldt.