I lördags rapporterades det om att Apoteket satt fel pris på läkemedel och till följd av det krävde pengar av sina kunder, trots att de redan betalat för läkemedlen.

– Vi har lyssnat på kritiken från kunder och andra. Vi borde redan från början tagit ansvar för det problem som vi själva skapat och vi ber våra kunder om ursäkt, säger Apotekets vd Ann Carlsson, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Äldre och dementa krävs på miljoner av Apoteket – för Apotekets miss

Det var Apotekets Apodos-verksamhet, en tjänst där kunden får sina mediciner hemskickade, som krånglade. Apoteket hade tagit för lite betalt för medicinerna och efterfakturerade därför kunderna så att de skulle betala det rätta beloppet. Totalt handlade det om två miljoner kronor.

Elun Häggeborn, jurist på Konsumentombudsmannen, var kritisk till Apotekets agerande.

– Avtalat pris ska gälla i alla normala fall. Undantaget när man kan göra en priskorrigering är om det går att visa att konsumenten varit i ”ond tro”, alltså förstått att priset varit helt fel satt, sade hon i lördags, till Aftonbladet.

LÄS MER: Föräldrar larmar: Barnmuggen samlar mögel – säljs på apotek