Fakta: Många modeller

Den som vill ta sig fram på ett enklare eldrivet fordon har många varianter att välja på. Några exempel:

Elcykel: Cykel med vanliga pedaler plus elektrisk hjälpmotor. Motorn får inte användas i hastigheter över 25 kilometer i timmen.

Elscooter: Kan påminna om en elcykel men saknar pedaler. Elfordon utan trampor får köras i max 20 kilometer i timmen.

Ståhjuling: Tvåhjulig ståplatta med hjulen på sidorna och ett styre att hålla i. Segway är ett känt varumärke. Klassas sedan några år som cykel i trafiken.

Balansscooter: Platta med två hjul på sidorna, utan styrstång.

Elsparkcykel: Sparkcykel med elmotor.

Eldriven enhjuling: Ett hjul, med fotstöd på sidorna. Manövreras genom att luta kroppen.

Fakta: Ringklocka och broms

Enligt lag måste en cykel alltid ha ringklocka och broms.

Kör man när det är mörkt krävs också lyse och reflexer.

Framlyktan ska visa vitt eller gult ljus och baklyktan rött ljus. Ljuset ska kunna ses tydligt på 300 meters håll. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar per minut.

Fram på cykeln ska det finnas en vit reflex och baktill en röd. Mot sidan ska reflexfärgen vara vit eller orangegul.

Hjälmtvång gäller för alla under 15 år.

Källa: Transportstyrelsen

Hoverboards, airwheels, elscootrar... Sommartrottoarer och cykelbanor fylls av ständigt nya finurliga elfarkoster som kan ersätta trampcykeln. Men till skillnad från den gamla hederliga stålhästen, som myndigheterna haft bra koll på i åtskilliga decennier, är det knepigare med nymodigheterna. Hur definieras exempelvis en eldriven enhjuling i trafiken?

– Det är inte helt lätt att bena ut det, konstaterar Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen.

Ligger i en gråzon

Om ett elfordon ska klassas som en cykel, så finns det tydliga egenskaper som måste uppfyllas. Det handlar bland annat om maxhastighet och bromsförmåga.

– Det poppar upp nya sådana här fordon nästa varje vecka. Regelverket har inte hunnit med. De ligger i en gråzon. Många går inte riktigt in i föreskrifterna för cyklar, en del går så fort att de kanske skulle vara klassade som mopeder, säger Hans Cassepierre.

– Och det är väldigt få av de här eldrivna fordonen som har uppfyllt bromskraven. Det har vi sett bland annat när Konsumentverket har gjort tester.

Oklart vad som gäller

Sedan några år tillbaka klassas ståhjulingar av typen Segway som cyklar. Trafikreglerna uppdaterades 2010, men sedan dess har marknaden svämmat över av nya, fiffiga åkdon.

TT: Om det inte är en cykel, vad är det då?

– Det är en bra fråga. Om är det inte en cykel så är det tveksamt om det får användas i trafiken. Då blir det polis och domstol som får ta ställning till det, säger Hans Cassepierre.

Roger Axelsson vid trafikpolisen i region Stockholm är inte helt nöjd med det upplägget.

– Det är Transportstyrelsen som klassar fordon. Om inte Transportstyrelsen vet vad det är, så kan ju inte vi veta det heller, säger han.