Den 20 juni i år skulle elvaåriga Ellinor ta buss nummer 1 från Fridhemsplan hem mot Lilla Essingen i Stockholm. Eftersom Ellinor Wandel sitter i en elrullstol bad hon busschauffören att fälla ner rampen så hon kunde komma ombord. Men istället sa chauffören att hon inte fick åka med.

– Han ville inte släppa på mig, han sa att jag var ett fordon och så stängde han dörren och åkte iväg, berättar Ellinor Wandel.

– Det kändes lite konstigt för jag hade ju åkt buss förut och visste att jag kunde åka men så höll han bara på att säga emot hela tiden när jag sa att jag åkt buss förut.

►LÄS MER: Här är 8 saker du inte får göra i kollektivtrafiken

Ellinor och hennes vän väntade på stationen till nästa buss kom, och den chauffören hjälpte henne att komma ombord.

Ellinors pappa Tore Wandel blev upprörd när han fick höra vad som hänt och ringde och anmälde händelsen till SL. Men hos SL sa de enligt Tore att det hela skulle skötas internt. Han anmälde då fallet till Diskrimineringsombudsmannen. Men i fredags fick han beskedet om att de inte kommer att driva ärendet.

– Jag blev förbannad och vill belysa det hela och att det ska vara klart att det är chaufförens skyldighet att hjälpa till. Men jag fick inget besked om varför man la ner det. Från SL hade man åtmistone velat att de sa att chauffören är jätteledsen och hade en dålig dag eller någonting, säger Tore Wandel.

Ellinor har åkt buss tillsammans med sin pappa flera gånger tidigare men det här var första gången hon skulle åka utan en vuxen.

Tore Wandel har upplevt att det är ett problem med ramperna på bussarna flera gånger.

– Vi har märkt det när vi vuxna åkt också att de mest verkar tycka att det är jobbigt att fälla ner rampen. Men när det är ett barn som är ensamt förväntar man sig lite mer medkänsla för situationen, så man blir förvånad att de inte kan sätta sig in i den personens situation, säger han.

►LÄS MER: Trots stormvarningen: Sonja, 13, fick inte åka med bussen till skolan

Det är Keolis som kör bussarna i SL-trafiken. Enligt Karl Orton, teknisk chef på Keolis ska alla former av rullstolar få åka med, så länge de inte väger över 300 kilo eller inte kommer in genom dörrarna. Det som hände Ellinor ska inte hända, menar han.

– Det är inte alls bra. Då gjorde föraren fel, säger Karl Orton.

Så hur går ni vidare med det här så det inte ska kunna hända igen?

– Om man hittar exakt vilken förare som körde den bussen kan man prata med honom.

Familjen känner att det är ett problem att förare inte gärna fäller ner rampen. Borde det inte vara tydligt vad som gäller när det kommer till tillgänglighet?

– Alla förare går utbildning där de ska veta att man släpper på alla rullstolar som väger under 300 kilo, säger Karl Orton.