2010 var då nittonåriga Emma Östengren nere i Sydafrika. Hon hade en ledig dag och var ute och åkte bil när hon mitt ute i ingenstans såg en kvinna sitta längs vägen. Hon satt och sålde virkade dukar och barnkläder i beige och vitt, och Emma blev genast tagen.

– Jag tänkte direkt att jag ville fråga om hon kunde göra en klänning åt mig. Hon pratade inte så mycket engelska, men efter ett tag förstod hon att det var en klänning jag ville ha, säger Emma.

Klänningen var först tänkt att bara var ett enstaka plagg för personligt bruk. Men när Emma la upp en bild på klänningen på sin blogg översvämmades den genast av människor som ville veta var hon fått tag på klänningen. Då fick Emma idén att starta en onlineshop som sålde klänningarna. Hon åkte ned igen och berättade för kvinnan om idéen.

– Hon var väldigt exalterad. Hon bodde där i en kåkstad för att försörja sin familj i Zimbabwe. Då kunde hon sälja tre objekt på en vecka.

► LÄS MER: Sanne, 29, var nära att stressa ihjäl sig – flyttade till Filippinerna

Idag, fem år senare, har företaget 35 kvinnor anställda på heltid i Zimbabwe. Och det är just det som Emma är mest stolt över, möjligheten att skapa arbetstillfällen för kvinnor som annars skulle ha svårt att försörja sig.

– När jag var sexton åkte jag iväg för att modella. Jag mådde väldigt dåligt inombords, det fanns ingen värme i den världen. Nu känner jag att jag gör någonting som är bra, som gör andra människor glada, säger Emma.

Emma lyfter fram vikten av sociala medier som anledningen till att hennes företag blivit så lyckat. Kändisar som Kourtney Kardashian, Vanessa Hudgens, Kenza Zouiten och Marie Serneholt har alla hittat Emmas klänningar via Instagram och Facebook. Och Emma hoppas att succén kommer fortsätta.

– Jag brukar göra grejor som jag tycker själv är fina och som ska passa en bohemisk livsstil. Sen hakar människor på. Om det växer kan jag anställa fler, det skulle vara jättekul.

► LÄS MER: Entreprenören vill skänka skandallasagnen till fattiga