– Bilen har stått på Bilias inhägnade område, men de ville inte ta något ansvar. De har inte koll på vilka som är där och de kollar inte om det går larm, säger Erik Sjöstedt till Metro.

Enligt Bilia räknas parkeringen som "allmänt område".

– Hade de sagt till mig att de skulle ställa den på en "allmän" skrotparkering och att det då är min försäkring som gäller så hade jag kanske tänkt annorlunda. Jag hade till exempel kunnat köra tillbaka den till min egen tomt.

Bakgrunden är att Erik Sjöstedts bil fick en parkeringsskada och han lämnade in fordonet för en skadebedömning på Bilia Haga Norra i Solna.

LÄS MER: ►Bussen förstörde Michaels bil – får ingen ersättning

Försäkringsbolaget Aktsam tog mycket lång tid på sig, men slutligen fick Sjöstedt svar att bilen skulle lösas in, alltså skrotas, trots de relativt små skadorna. Han åkte och hämtade sina grejer ur bilen och fick beskedet av Bilia att bilen skulle stå på Bilias skadeparkering tills dess att försäkringsbolaget kommer och hämtar den.

Men försäkringsbolaget Aktsam ändrar sig – efter flera veckor – och erbjuder Erik att behålla bilen och laga den själv. Han frågade Bilia om han kunde komma och hämta bilen och de sa ja.

– Så då avbröt jag min semester och åkte 50 mil hem.

När Erik Sjöstedt kom ut till Bilia Haga Norra i måndags möttes han av en hemsk syn. Bilen är slaktad, motorhuven, lysen och flera andra delar är bortplockade. Enligt honom har heller inte larmet i bilen utlösts.

– Jag kan inte köra den därifrån – den har ju inga lysen, ingen motorhuv. Jag fick ta bussen hem.

Sjöstedt säger att han fick rådet att inte säga att bilen stått hos Bilia när han anmälde saken.

►Här begås flest bilinbrott

Han tycker inte att han blivit informerad om att ansvaret för bilen ändrat sig.

– Jag har ju fått ett nyckelkvitto och besked att de tar hand om min bil. De svarar att det går på min försäkring.

Enligt Bilia är parkeringen för skrotbilarna inhägnad och det är låst på natten. 

Men vems ansvar är det att informera kunden om att han bör flytta på sin bil, är det försäkringsbolaget?

– Nej. Men det kan ske inbrott där. Det kan ske inbrott i parkeringshus i stan också, säger Anders Rydheimer, kommunikationsansvarig på Bilia.

Enligt honom är det mycket ovanligt att försäkringsbolag backar på just det här viset och att Bilia följt sina rutiner.

– Vi behandlade den här bilen precis som alla andra.

Men Erik Sjöstedt tycker att Bilia duckar undan.

Vad tycker du om Bilias hantering av ärendet?

– Alla sätt hade varit bättre än det här. De har inte tagit det här på allvar, att det här hände hos dem.

Bilia håller inte med.

– Det är så klart väldigt tråkigt, det som har skett, men vi har tittat närmare på våra processer och inte kommit fram till att vi skulle gjort annorlunda i det här fallet. Vi ser gärna att vederbörande vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi har gjort det här på ett korrekt sätt, säger Anders Rydheimer.