Det är olika hur vi upplever situationer i vardagen. Något som är pinsamt för en person behöver inte vara det för en annan. Metro lät Mats Danielsson, vett- och etikettexpert, ge sin syn på olika situationer som för många kan upplevas som jobbiga.

Du ska in på toaletten. Precis då öppnar en kollega dörren. Det är inget snack om vad som har hänt på toan, det luktar, era ögon möts. Vad gör du? Ett leende, en fyndig kommentar eller bara stirrar ner i golvet?

– Jag skulle inte göra så stor affär av det. Om det var jag som lämnade toaletten så skulle jag le och säga: ”Du, om jag vore du skulle jag ta en annan toalett de närmaste minuterna”. Jag skulle inte ursäkta det, för det är det mest naturliga som finns, säger Mats Danielsson.

Du håller fram handen för att hälsa, den andra personen går för en kram. Det finns risk för att det slutar med ett stelt mellanting.

Mats Danielsson.

Mats Danielsson.

Privat

Foto:

– Fortsätt att hålla fram handen, annars blir det en sådan där konstig halvkram. Det går också att le och säga: ”Äh, vi skakar hand”. En handskakning är alltid korrekt, det finns de som inte vill kramas.

När du har blivit för berusad på personalfesten och ska in på jobbet på måndag.

– Har du bara blivit lite för full så låter du det passera. Om någon kommenterar det kan du skratta och säga: ”Det blev lite mycket i lördags”. Har du däremot sårat någon ska du inte vänta till måndag, kontakta personen direkt och be om ursäkt.

Du ser att någon kommer bakom dig och vill vara trevlig genom att hålla upp dörren. Men du beräknar avståndet fel och står där helt utelämnad.

– Etikettsmässigt brukar man säga att sju-åtta meter är ett rimligt avstånd att hålla upp dörren. Är de längre bort än så behöver du inte göra det. Har du beräknat fel kan du bara stå kvar och hålla upp dörren med ett avväpnande leende.

När du sitter i en grupp och någon har släppt sig.

– Om det är uppenbart att en olycka har hänt och den luktar så skulle jag säga: ”Vi reser på oss en stund för jag har lyckats släppa en rökare här”. Avväpna situationen. Är det bara en liten smygare och alla håller god min så säger man ingenting och låter det passera.

När samtalsämnena tar slut och pinsam tystnad uppstår.

– Jag skulle säga att det finns två sätt. Det ena är att utnyttja tillfället, tystnad är inte farligt och du behöver inte säga något. Nummer två är att säga: ”Oj, vad tyst det blev”. Men det bästa är att bara lära sig att hantera tystnaden, säger etikettexperten Mats Danielsson.

LÄS MER: Experten: 10 tips som motverkar stress och skador på jobbet

LÄS MER: Så svarar Ribbing om Seinfeld-dilemman

LÄS MER: Vanligare att diskutera dricks