Fakta: Registreringsavgift på bilar

Danmark har bland världens högsta skatter och avgifter på bilar. Om ett fordons grundpris exempelvis är 100 000 kronor läggs först 25 procents moms på, sedan en registreringsavgift på ytterligare långt över 100 procent, vilket innebär att slutpriset blir närmare 300 000 kronor.

Avgasfria bilar har hittills bara betalat momsen. Nu ska registreringsavgiften fasas in: 20 procent 2016, 40 procent 2017, 65 procent 2018, 90 procent 2019 och 100 procent från och med 2020.

Danmarks regering har fått hård kritik för dåliga miljösignaler, sedan uppgörelsen i oktober om att skattelättnader för rena bilar ska fasas ut fram till år 2020.

Lyxbilstillverkaren Tesla skulle drabbas allra hårdast eftersom full skatt skulle införas redan från årsskiftet för den del av bilars pris som överstiger 800 000 danska kronor.

Frågan fick till och med Teslas vd Elon Musk att flyga över från USA för att ge danska makthavare en avhyvling.

Och nu underkänner EU-kommissionen upplägget, med motiveringen att det snedvrider konkurrensen om billigare elbilar får större lättnader än Tesla och andra – kommande – lyxigare avgasfria fordon.

Därmed backar Danmarks regering, och låter utfasningen av subventionerna bli femårig fullt ut för alla elbilar.

Frågan är dock hur länge det upplägget håller – skatteminister Karsten Lauritzen (V) säger enligt danska medier att man ska försöka hitta en annan formel för att kunna beskatta dyra miljöbilar.