K-rautas verksamhet i Sverige visar upp 200 miljoner kronor i förlust för 2011, enligt siffror från Dagens industri. Samtidigt rapporterar mäklarbranschen att efterfrågan på renoveringsobjekt har minskat. 

– Byggvaruhuskedjorna har etablerats friskt de senaste åren när vi hade en fin uppgång på svenska bostadsmarknaden både vad gäller villor och lägenheter. Men klart är att den branschen nu har det svårt med minskad omsättning, säger Jonas Arnberg, konsultchef på Handelns utredningsinstitut (HUI).

Prognosen verkar dock inte skrämma byggvaruhuskedjorna. Hornbach, Bauhaus och även K-rauta expanderar aggressivt med nya varuhus.

– Vi ser extremt positivt på marknaden och har inte märkt av lågkonjunkturen, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus.

Att konkurrensen skulle leda till att det skulle uppstå samma hårda klimat som inom hemelektronikbranschen är dock inte troligt, enligt Jonas Arnberg på HUI.