Bara i fjol anmäldes 4 320 skador på polisens bilar, en ökning med 8 procent sedan året innan, enligt statistik från Kammarkollegiet. Kostnad: 55,8 miljoner.

I år har det fortsatt att smälla.

Under de första åtta månaderna anmäldes 2 681 skador till en genomsnittlig kostnad som är högre än något tidigare år: 16 125 kronor per tillfälle.

I statistiken ingår både mindre blessyrer, som parkeringsskador, och större, som krockskador efter kollisioner bil mot bil. Cirka 25 polisbilar per år totalkvaddas och måste bytas ut helt.

– Poliser har rätt att preja, köra över fartgränsen och bryta mot andra regler – men den rätten kan man ju inte använda om man inte kan köra, säger Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet.

Han slog redan 2009 larm i en uppmärksammad rapport om de många olyckorna med polisbilar inblandade. Men hittills har varken den upprepade kritiken eller löftena om bättring lett till några synbara framsteg.

Exempelvis finns i dag, enligt Lundälv, ingen polis som genomgått utbildning
i att preja flyende fordon. Detta trots att sådan utbildning är ett krav för att få preja, enligt polisens egna föreskrifter.

– Men vem bryr om den paragrafen? Man prejar ändå – för att man tycker det är kul eller för att man tror sig klara av det.