Försäljningen av kläder i fackhandeln minskade med 3,9 procent i augusti i år, jämfört med samma månad i fjol, enligt Svensk Handels Stilindex. Siffrorna från Handelns utredningsinstitut (HUI) och statistiska centralbyrån (SCB) är dock inte lika dystra. 

– Detaljhandelsindex tar inte hänsyn fullt ut till klädhandeln i e-handelsbolag. Och den har en stark tillväxt, säger Jonas Arnberg, konsultchef på HUI.

På HUI ser man att de klädbutiker som enbart finns på nätet går väldigt bra.

– I alla fall vad gäller ökad omsättning. Näthandeln är framtiden och jag tror att vi endast sett början hittills.

Tiger of Sweden har funnits på nätet sedan 2010. Och de märker av trenden.

– Vår näthandel har vuxit med 100 procent för varje år som gått. Men det är inte så att vi ser att butikerna tappar mark till näthandeln, berättar näthandelschef, Anders Rahr.

Att näthandeln är framtiden håller dock Anders Rahr med om. 

– Det är jag helt säker på. Och vi ser fram emot att den växer.

Jonas Arnberg tycker dock att svenska klädkedjor i regel dåliga på att hantera sina nätbutiker. 

– Det finns inte ett enda bra exempel på en klädkedja som utnyttjar sin webbshop fullt ut.