Femminuters-övningar
Fem övningar för en piggare dag

Övning 1: Stretch för överkroppen. Ta tag i ryggen på en stol, stäck ut och böj dig 90 grader framåt. Se till att det sträcker ordentligt i ryggen. Håll 30 sekunder, pausa, repetera.

Övning 2: Aktivera händerna. Spreta ut och dra ihop händerna. Cirkulera vristerna och strecha ut handlenerna. Känn om du är stel i ett visst finger och aktivera det. Går också att göra med fötterna. 

Övning 3: Få igång blodcirkulationen. Stäck upp armarna. spänn in magen och böj dig framåt hela vägen ner mot fötterna. Läg händerna i armbågarna och rör på nacken lite. 

Övning 4: Helkropsstretch, Stående hund. Stå axelbrett isär med benen och rikta sittbenen mot taket, fäll ner överkroppen med armarna i golvet så det bildas som ett upp-och-nedvänt "V" . Tryck ner huvudet mellan armarna, sträck amarna ordentligt och pressa bakåt. 

Övning 5:  Stel i ryggen. Katt och ko. Säll dig på att fyra, svanka ordentligt, lyft blicken lite och fäll sedan ihop som en katt som krummar med ryggen. sen tillbaka i svank. När du gjort det några gånger kan du irkulera med kroppen sida till sida. 

Källa: Sofia Sjöström

Som de flesta nog vet vid det här laget är det viktigt att röra på sig under en annars stillasittande arbetsdag. Att stå upp då och då är bra för blodcirkulationen, men det finns också fler sätt att få igång kroppen för att minska trötthet under arbetsdagen, tipsar Metros hälsoredaktör Sofia Sjöström, kanske mer känd som PT-Fia.

Sofia Sjöström. 

Sofia Sjöström. 

Malin Hansson

Foto:

– Ett enkelt sätt är att ta tag i ryggen av kontorsstolen och böja sig framåt i 90 raders vinkel. Stå i 30 sekunder, pausa och gör igen. Det är en bra stretch som stäcker ut ryggen ordentligt, tipsar hon.

Eftersom många sitter vid datorn hela dagarna och håller på med mus, tangentbord och telefon aktiverar vi inte händerna så mycket, därför kan det vara bra att cirkulera vristerna och kläm ihop med händerna.

Även stretchövningar som aktiverar armar och rygg ger uppiggande avbrott i jobbdagen.

– De här övningarna ger dig mer energi, det kan jag garantera, säger Sofia Sjöström.

Se fler tips på hur du kan röra dig under arbetsdagen i filmen ovan!

►LÄS MER:  Vett och etikett: Sommarplaggen du ska undvika på jobbet

►LÄS MER:  Då får du sjukanmäla dig från jobbet – och det här får chefen göra