Olika typer av pasta
  • Vit pasta med durum- och vanligt vete. Här hittar vi idealmakaroner och snabbmakaroner som innehåller en blandning av vanligt vetemjöl och durumvete. Det innehåller mindre fibrer och protein och har högre glykemiskt index än vanlig pasta.
  • Vanlig vit pasta. Standardpastan som görs på durumvetemjöl. 
  • Fullkornspasta. För att kallas fullkorn måste pastan innehålla minst 50 procent fullkorn. Vissa märken innehåller precis över gränsen och är då i regel ljusare. Andra innehåller 100 procent fullkorn och är helt bruna. Hur stor del av mjölet som är fullkorn står på paketet. 
  • Ljus fiberpasta. Är inte fullkorn men innehåller högre andel fiber än vanlig vit pasta. Ofta är det tillsatt fiber från havre eller vete. 
  • Bönpasta. Är gjord av sojabönor i stället för vete och har helt andra egenskaper. Pastan innehåller mycket mer protein, mindre kolhydrater och går att äta om du är glutenintolerant. Prislappen är vanligtvis betydligt högre.

Fullkornspastan gjorde sitt intåg under det tidiga 2000-talet och många väljer den i dag som ett mer hälsosamt alternativ till den vita pastan.

– Jag skulle inte kalla det hälsokost. Det är näringsrikt och bra för de som håller igång mycket och många uppskattar ju smaken, men om man föredrar den vita kan man välja den. Egentligen så blir det ingen stor skillnad utslaget på en hel dag om du äter grönsaker och frukt, säger nutritionisten Anki Sundin

Anki Sundin, till vänster, och Karin Jonsson. 

Anki Sundin, till vänster, och Karin Jonsson. 

Många väljer fullkornspastan för att den har ett lägre glykemiskt index (GI) – alltså smälts i en långsammare takt i magen – i tron att det gör dig mätt längre och mindre sugen på att småäta.

– Det där är en myt eftersom du inte äter bara pasta, vanligtvis äter du den med köttfärssås eller en vegetarisk variant. Ur ett blodsockerperspektiv spelar det ingen roll, det är framförallt fettet i den övriga maten som sänker magtömningshastigheten, säger Anki Sundin.

► LÄS MER: Experten: Meningslöst att äta glutenfritt om du inte är intolerant

Karin Jonsson, nutritionist och doktorand på Livsmedelsvetenskap vid Chalmers, ser andra fördelar än just GI att välja fullkorn i pastan. Studier har visat positiva effekter av fullkorn på både mage, tarm och hjärta.

– Äter man pasta flera gånger i veckan kan det absolut ha en effekt, säger hon till Metro.

För att få kallas fullkorn ska pastan innehålla minst 50 procent fullkorn och på den svenska marknaden finns allt därifrån upp till hundra procent. Ett test som Råd & Rön gjorde visade att pastan ofta till och med innehöll mer fullkorn än vad som står på paketet. Enligt Karin Jonsson är det stor skillnad i fullkornsinnehåll beroende på vilken du väljer Med fullkornet följer det med många små ämnen som kanske inte är nödvändigt för överlevnad men som ändå kan vara hälsosamma.

► LÄS MER: Så många sockerbitar innehåller trenddryckerna

Absolut lägst rankar hon snabbmakaroner av till stor del vanligt vetemjöl, därefter vanlig vit pasta som görs på durumvete, vilket ger en fastare pasta med lägre GI men utan fullkornets hälsofördelar. Därefter finns den vita fiberpastan som oftast består av vitt durumvetemjöl med tillsatt fiber som kli från vete eller havre och sedan den pastan som innehåller precis så mycket fullkorn för att få kallas för fullkornspasta. Där hittar vi storsäljare som Kungsörnens Må Bra-pasta. Näst nyttigast rankar nutritionisten pastan som innehåller hundra procent fullkorn. Där hittar vi bland annat Änglamark och Kung Markatta.

– Högst upp placerar jag den nya bönpastan. Generellt äter vi väldigt mycket baserat på vete men nästan aldrig baljväxter, och en varierad kost ger en bra variation av vitaminer och mineraler. Bönpasta har också mycket mer fiber och protein och mer bra fett. Alla de faktorerna gör att det är lägre GI, säger Karin Jonsson, men det har även andra hälsomässiga fördelar. 

Hennes nutritionistkollega Anki Sundin slår också ett slag för en varierad kost – och vill hylla en svensk klassiker som fått lite oförtjänt dålig hälsostämpel på senare år.

– Ett bra alternativ är potatis som har väldigt mycket näringsämnen, mycket energi och mättar väldigt bra.

► LÄS MER: Här är världens nyttigaste livsmedel