TIPS
Så sover du bättre

• Du måste ligga still tillräckligt länge för att hjärnan ska kunna slappna av. Om du ständigt ändrar position håller du bara hjärnan vaken längre, och då går det inte att somna.

• Att räkna får, eller räkna baklänges är ingen dum idé. Det gör att du inte låter tankarna fladdra iväg, vilket får hjärnan att varva upp och du får svårt att sova.

• Du måste varva ner ordentligt innan du kan somna. Det kan ta upp till två timmar att göra det, så börja gärna i god tid med att släcka ned, lyssna på lite lugn musik eller en avslappningsövning. Är du i rätt läge ska det inte ta mer än 10 minuter att somna.

• Det är mycket bättre att läsa än att se på tv, eller pilla med dator eller mobil om du vill varva ner för att lättare kunna somna. De sakerna stimulerar hjärnan och håller den aktiv, vilket gör det svårare att somna.

• Om du tenderar att grubbla mycket och därför har svårt att sova kan det hjälpa att skriva ned dina tankar och lägga bort dem innan du går och lägger dig. Då kan du hjälpa dig själv att slappna av genom att känna att du redan har koll på allt som dyker upp i ditt huvud.

• Om du får i dig exempelvis banan, ägg eller mjölk innan du ska sova så får du också i dig ämnet tryptofan, vilket hjälper kroppen att tillverka sömnhormonet melatonin.

Källa: Anna Nygren/Ung livsstil

Anna Nygren.

Anna Nygren.

Angelica Klang

Foto:

Sömnproblem kan ha mycket negativa effekter, och det handlar om mer än att känna sig trött när man vaknar. Till exempel är det negativt för ditt immunförsvar, och långvariga sömnstörningar kan kopplas till allt från diabetes typ 2 till stroke och fetma.


►LÄS MER: Därför är det så svårt att gå upp på morgonen – och så blir det lättare

En så enkel sak som hur du lägger dig kan ha stor betydelse för hur lätt du har att somna, och hur avslappnad din kropp faktiskt tillåts vara.

– Man ska röra sig under sömnen, men sen finns det ju olika positioner som är bättre eller sämre rent ergonomiskt. Jag skulle rekommendera att man lägger sig på rygg rätt upp och ned, då slappnar kroppen av ordentligt, säger Anna Nygren, livsstilscoach som föreläser mycket om sömn och stress.

– Men om man känner sig trygg och bekväm i fosterställning och snabbt kan hitta lugn i den så är den bra. Om man lägger sig på mage med kraftigt vridet huvud så är ju inte det jättebra för nacken. Det kan till och med få lite begränsad syretillförsel.

Luke Warner.

Luke Warner.

warnerosteopati.se

Foto:


►LÄS MER: 17 tips som får dig att sova bättre på natten

Luke Warner är osteopat, vilket kan jämföras med naprapat, och innebär att han ofta behandlar människor med till exempel ledvärk, stress och annat som bland annat kan påverka sömnen. Han poängterar att en optimal sömnposition är väldigt individuell. Det viktigaste är att lyssna på kroppens signaler och anpassa sin säng och position efter det.

– Att ligga på sidan kan vara avlastande för ryggraden som får vila i en mer neutral position, samtidigt som det blir mer belastande för höfter eller axlar. En kudde mellan knäna kan vara avlastande för höftleden i det läget, säger Luke Warner.

Att ligga på mage kräver god rörlighet i nacken och kan sätta stress på lederna i ländryggen om sängen är för mjuk. För vissa kan det vara en hjälp att ta stöd med en kudde under magen eller bröstkorgen i denna position, förklarar Luke Warner.

►LÄS MER: Forskning: Därför ska du läsa innan du går och lägger dig