Sociala medier-jätten Facebook har fått massiv kritik efter att ha manipulerat över 600 000 användares konton i ett känsloexperiment förra veckan. Testet skulle testa hur människor påverkades olika av positiva eller negativa inlägg i sina flöden. Nu kommenterar Facebooks operativa chef, Sheryl Sandberg, experimentet för första gången.

– Det var dåligt kommunicerat till användarna, säger hon.

LÄS MER: Starka känslor efter känsloexperimentet

Uttalandet är det första där företaget nämner studien och gjordes i samband med en konferens i New Dehli, Indien, på onsdagen. 

– Experimentet var ett test av våra produkter, inget mer. Det var bara dåligt kommunicerat. Det var inte meningen att göra er upprörda, säger Sandberg.

I det hemliga jätteexperimentet, som pågick under en veckas tid, fick vissa användare se färre inlägg med positiva ord, andra med färre negativa ord. Något som gav resultat. Folk var aningen mer benägna att använda positiva ord på Facebook om de hade utsatts för färre negativa inlägg, och tvärtom, skriver forskarteamet i tidskriften PNAS.

LÄS MER: Facebooks känslostudie utreds

Studien har uppmärksammats på många håll och i sociala forum har den väckt kritik. "Läskigt", "superbesvärande" och "oetiskt" är exempel på åsikter på Twitter.