För en vecka sedan plockade Facebook bort Cancerfondens instruktionsfilm om hur man kan kolla sina bröst. Det handlar om annonser med rörligt grafiskt material som visar hur cancer kan upptäckas.

Först testade Cancerfonden att pixla ringen som symboliserade bröstvårtan. Men när annonsen togs bort igen gjordes de tecknade brösten fyrkantiga. Samtidigt publicerade Cancerfonden ett öppet brev till Facebook.

► LÄS MER: Fem inlägg du inte ska dela på Facebook

"Ganska ofta"

Att annonserna plockades ner var en nyhet som fick stor spridning. Tidningar som The Guardian, Time och New York Post skrev om Facebooks beslut. Till slut bad Facebook om ursäkt. "Vi är väldigt ledsna, vårt team går genom miljoner annonser varje vecka", skriver företaget till The Guardian.

Men det är inte så konstigt att filmerna stoppades i ett första skede, bedömer Judith Wolst, eftersom personer utomlands sitter och bedömer svenska annonser utan att veta något om sammanhanget.

– Det här händer nog ganska ofta. Vi måste ofta överklaga. Facebook badar i innehåll, och måste skanna av mycket material, säger hon.

Däremot är det ingen tvekan om att Cancerfonden vänt situationen till det bästa.

– Ja, de har fått jättemycket pr. Svenskar älskar ju när internationella medier skriver om oss, så då får Cancerfonden massa uppmärksamhet i Sverige. I det här fallet jobbar de aktivt med att göra en pr-story av det, som i det öppna brevet, säger Wolst.

► LÄS MER: Därför berättar bilderna på slöjfria kvinnor inte alltid hela historien

Sprida budskap

Cancerfonden kommer snart att lägga upp filmerna igen.

– Vi är glada över att Facebook har tagit det här beslutet, säger kommunikationschef Lena Björnstad, som berättar att organisationen har fått "jättemycket besök" i sociala kanaler.

TT: Det verkar löna sig att bli stoppad av Facebook – och sen berätta om det?

– Det är klart att man kan se det så. Nu råkade det bli så den här gången. Det viktigaste för oss är att få upp våra annonser och sprida våra budskap, säger Björnstad.