Facebook skapar nu nya algoritmer som kommer att degradera rubriker som är för otydliga, så kallade ”klickrubriker”. Rubriker som antingen undanhåller information eller skapar vilseledande förväntningar kommer genom de nya algoritmerna att hamna längre ner i flödet.

Rubriker som ”Hunden skällde på brevbäraren och hans reaktion var ovärderlig” och ”Han stoppade vitlök i sina skor innan han gick och la sig och du kan aldrig tro vad som hände sen” är enligt Facebook exempel på rubriker som kommer hamna längre ned i flödet.

Systemet ska fungera som så att det kommer identifiera inlägg med ”klickrubriker” och från vilka sidor dessa kommer ifrån. Sidor som konsekvent lägger ut sådana inlägg kommer att visas längre ner i flödet. Om en sida slutar med att publicera ”klickrubriker” så kommer deras inlägg inte att påverkas av förändringen.

Enligt Facebook kommer ändringen främst komma att påverka sidor som förlitar sig på ”klickrubriker” eftersom deras spridning kommer att minska.

Det är ännu oklart när förändringen kommer att ske. 

►LÄS MER: Apple lanserar 100 nya emojis – pistolen ersätts med vattenpistol