I måndags skrev Metro om bilden på Tess Holiday som Facebook valde att ta bort. Bilden hörde till ett Facebook-event som förespråkar positiva kroppsideal.

Företaget motiverade handlingen så här: ”Bilden avbildar en kropp på ett oönskat sätt. Reklam får inte visa ett hälsotillstånd som perfekt eller extremt oattraktivt”.

Nu backar Facebook, rapporterar Aftonbladet. I ett mejl till tidningen skriver en talesperson för företaget att bilden visst följer Facebooks regler.

LÄS MER: Facebook tog bort plus-modellens bild – var "för ohälsosam"

”Vårt team går igenom miljoner reklambilder varje vecka och i vissa fall förbjuder vi reklamer på helt felaktiga grunder. Den här bilden bryter inte mot våra riktlinjer. Vi ber om ursäkt för felet och vi har sagt till företaget att vi godkänner deras reklam”, skriver talespersonen.

Till mediebolaget Mashable skriver Jessamy Gleeson, talesperson för eventet som låg bakom bilden, att de inte är imponerade av Facebooks ursäkt.

”Det borde inte krävas uppmärksamhet från internationella medier för att Facebook ska inse att de har ett problem med hur deras riktlinjer för kvinnokroppar ser ut. Vi skulle vilja att Facebook seriöst ser över riktlinjerna och konsulterar feminister och kroppsaktivister när de skriver om sin policy” skriver hon.

LÄS MER: Polisernas ovanliga möte gör succé på Facebook