Fiberrikt bröd, frukt, bär och grönt kan minska kvinnors risk att drabbas av bröstcancer. Nu tror sig forskare veta varför. Samtidigt kommer amerikanska forskare med nya rön om att kvinnor som lider av migrän mer sällan drabbas av bröstcancer.
Flera befolkningsstudier har visat att kvinnor som äter mycket fibrer har en något minskad risk för bröstcancer jämfört med andra kvinnor. En studie från Malmö bland nästan 30 000 personer stödjer teorin. Uppgifter om studiedeltagarna samlades in på 1990-talet och 544 kvinnor som drabbades av bröstcancer under studietiden har jämförts med friska kontrollpersoner.
"Jämförelsen visar att de kvinnor som åt mest fiberrikt bröd hade 25 procents lägre risk att få bröstcancer än de som åt minst fiberrikt bröd. Att äta mycket frukt, bär och grönsaker minskade också risken", skriver forskaren Emily Sonestedt, som snart presenterar sin avhandling vid Lunds universitet, i ett pressmeddelande.
Kvinnor som åt mycket fibrer hade högre halter av enterolakton i blodet och också minskad cancerrisk, enligt resultaten. Rökning och övervikt gav däremot lägre halter, oavsett om kvinnorna åt mycket fibrer eller ej.
Forskare i USA har också funnit ett samband mellan bröstcancer och migrän.
– Vi har sett att kvinnor som har en bakgrund med migrän hade 30 procent lägre risk att drabbas av bröstcancer jämför med kvinnor som inte haft en sådan bakgrund, säger Christopher Li, läkare i Seattle till Reuters.
Han förklarar att kvinnor som har högre halter av östrogen i blodet löper större risk för att få bröstcancer. Och tvärt om att migrän ofta triggas av lägre halter, som när östrogennivån sjunker under mensen.
Christopher Li menar att kvinnor som lider av migrän kan ha kroniskt låg östrogenhalt vilket kan vara ett avgörande skydd mot bröstcancer.
Fibrer och migrän minskar risken för bröstcancer
Billigt - men gott
Låt februari bli rikare än fattiga januari, laga billig men god mat. Här är fem smakliga rätter som bevisar att man inte...
Fårvallande kaninen Champis – en världskändis
Den fårvallande kaninen Champis har blivit en världssensation....
Alla bybor får dela miljardvinst – utom Costis
Det stora jullotteriet El Gordo – den fete – är en besatthet i...
Ica fälls för prissänkningsbluff
Ica har fällts av konsumentombudsmannen för vilseledande reklam. Skälet är Icas kampanj i början av 2011 kallad...
Björkman: ”Gäller att kliva rakt ut i vardagsrummet”
Festivalgeneralen tycker att det är en stark inledning på tävlingen.
”Det blir spännande, kul och pirrigt”
Hon är 22 år gammal och har lett sina egna webbsända tv-shower på SVT...
RXML parse error: Illegal arguments or image: Bad argument 1 to sizeof(). || | | | | | | |
Fibrer mot bröstcancer
Ämnen i fiberrik kost kallade liganer kan ligga bakom skyddseffekten,
enligt Sonestedts studier. Lignaner omvandlas i tarmen till
enterolakton, som liknar östrogen – en känd bov i dramat vid
bröstcancer – och som förmodligen kan konkurrera ut det kvinnliga
könshormonet på ett strategiskt vis. TT
Sveriges största yh-mässor är här
Söker du en utbildning som leder till jobb och varvar praktik och teori? Då är det läge att besöka Yh-Mässan i Stockholm,...
57% på KIS hårvårdspaket från Fair With Hair. Värde 700 kr betala 299 kr!
⁃ Shampo, balsam och leave in. ⁃ Keramoist – för torrt, tjockt och frissigt hår. ⁃ Keramax – för färgat, slitet och behandlat hår. ⁃ Starkare, spänstigare och glansigare hår. ⁃ 100% äkta keratin. ⁃ Produkter som inte är testade på djur eller skadliga för miljön. ⁃ 100% återvinningsbara förpackningar. ⁃ Resultat inom två veckor.
Resor
Nyheter
Billigt - men gott
Låt februari bli rikare än fattiga januari, laga billig men god mat. Här är fem smakliga rätter som bevisar att man inte...
Kvinna hittade levande orm på hotellrum
Ormen kan ha bott i hotellgarderoben i Örnsköldsvik i tre veckor.

















































/templates/img/lists/bullet-white.gif)











































/templates/img/global/5-col-line.jpg)





