Fakta: Långsammare ökning av utsläpp

Mellan 1990 och 2014 beräknas svenskarnas internationella flygresor ökat med 130 procent.

Under samma period beräknas de uppskattade utsläppen ha ökat med 61 procent, från cirka 7 miljoner ton till 11 miljoner ton.

Den långsammare ökningen förklaras delvis med en effektivisering av flyget som bland annat innebär en ökning av kabinfaktorn, att planen har färre tomma stolar.

Källa: Naturvårdsverket och Chalmers tekniska högskola

Aldrig har svenskarna flugit så mycket utomlands som nu. Mellan 1990 och 2014 ökade de internationella resorna med 130 procent, enligt en rapport som Chalmers tekniska högskola gjort på uppdrag av Naturvårdsverket. Men ett flitigt flygresande påverkar klimatet.

Som biltrafiken

I det underlag som rapporterades till FN och EU uppskattas det totala utsläppet av växthusgaser uppgå till 2,3 miljoner ton för 2014. Men enligt rapporten från Chalmers svarade svenskarnas internationella flygresor för cirka 11 miljoner ton det året, ungefär lika mycket som utsläppen från den svenska biltrafiken samma år.

– Studien ger oss ett underlag som visar att vi kan behöva komplettera den utsläppsredovisning som vi har i dag. Det sker förhandlingar på det området, säger Erik Adriansson, handläggare vid Naturvårdsverket, till TT.

Redovisas olika

Den stora skillnaden i resultaten beror på olika sätt att redovisa. Den officiella statistiken baseras på den mängd flygbränsle som tankas i Sverige och som används till flyg som lämnar Sverige.

Chalmersrapporten tar också hänsyn till exempelvis flygresans längd och tankningar som skett utanför Sverige. Den inkluderar även utsläppen på hög höjd för de internationella flygningarna.

– De gaser som uppkommer vid förbränning på hög höjd har en annan inverkan på uppvärmning i atmosfären, säger Erik Adriansson.

Han säger att rapporten ska användas för att gå igenom olika åtgärder för att minska klimatpåverkan från resandet.