Fakta

Enligt Flygskatt – en samhällsekonomisk analys, utgiven i år av Svenskt Flyg skulle en flygskatt minska antalet flygresenärer med 2,4 miljoner passagerare per år, och hota tiotusentals jobb. Därtill skulle statens intäkter minska med 3 miljarder kronor och BNP falla med över 6 miljarder kronor enligt samma rapport.

Tyskland, Italien och Österrike är tre av de EU-länder som redan infört en passagerarskatt på flygresor. Så även Nederländerna, som dock insåg sitt misstag och tog bort skatten när trafiken från Schiphol sjönk - resenärerna började nämligen flyga från grannländerna.

Branschorganisationen Svenskt Flygs generalsekreterare Anna Wilson tycker flygskatten verkar ogenomtänkt och vill inte se Sverige gå samma öde till möte som Nederländerna.

– Jag vill förstås inte försumma klimatfrågan men en flygskatt är fel väg att gå. Det måste vara fakta och inte känslor som styr när man gör utredningar, säger hon. Enligt Wilson står Sverige för en promille av världens samlade utsläpp. Av den promillen står Sveriges inrikesflyg för 0,9 procent.

►LÄS MER: Flyg till New York på drygt en timme – inte allt för långt bort

– Sverige som till ytan är väldigt långsmalt behöver flyget för människornas vardag - speciellt för de som bor och jobbar norröver. Vi har inte råd att förlora i tillgänglighet och konkurrenskraft. Jag ser fram emot en dialog med regeringen, för det behövs ett bredare samarbete för att nå miljöeffektivitet på riktigt, säger hon till Metro.

Det som enligt Wilson gör verklig miljöskillnad är användandet av biobränse.

– Det finns en plan för det, bara regeringen vill lyssna. I dag kan svenska plan flyga med maximalt 50 procent biobränsle i tanken, säger Anna Wilson.

Hur skatten skulle kunna se ut är fortfarande oklart. Finansministern Magdalena Andersson (S) säger till Aftonbladet  att det senaste förslaget låg på 100 kronor för resor inom Europa och 200 kronor till länder som USA och Thailand. Hon menar också - till skillnad från Anna Wilsons uppgifter - att flyget är ett transportslag som inte betalar sin del av samhällskostnaderna, och att flygbiljetterna därför kan rättfärdigas med en avgift.

►LÄS MER: Flygskatt tuff nöt för regeringen

Syftet med utredningen är enligt regeringen att minska flygets klimatpåverkan så mycket att miljökvalitetsmålet kan nås. Chefsjuristen Gabriella Loman har fått till uppgift att senast till 30 november nästa år utreda hur vi kan utforma skatten så att den samverkar med målen om jobb, tillgänglighet och konkurrenskraft – i alla delar av landet. Bland annat ska rapporten kunna ge förslag på hur skatten ska utformas för att uppmuntra konsumenter att välja miljövänligare alternativ.