Folksam har testat det nya systemet det senaste året. Utrustningen i bilen läser av hur ofta en förare går över hastighetbegränsningen, och premien beräknas därefter.  

– Testen har visat att olycksrisken blir lägre och i de flesta fall sparar försäkringstagaren pengar. Det är en win-win situation, säger Maria Krafft, forskningschef på Folksams trafik och miljöavdelning. 

Hos Motormännen är man negativt inställda till förslaget.

– Jag är tveksam till det här. I första läget kommer de säga att det är frivilligt, men ju längre det går och ju fler som börjar använda det här, desto dyrare kommer den vanliga försäkringen bli. Det rimmar illa med den nuvarande lagstiftningen, säger Mikael Höög, pressansvarig hos Motormännen.

Maria Krafft håller inte med om det påståendet.

– Vi är noga med att hålla isär de olika försäkringarna, och de kommer inte påverka varandras pris. I dagsläget beräknas premien efter ålder, kön och bostadplats. Som ung kille i en storstad hamnar du automatiskt i en ganska tuff premieklass. Den här lösningen tror vi kommer göra det mer rättvist, säger hon.

I ett pressmeddelande från Datainspektionen säger juristen Martin Brinnen att Folksam "inte får använda uppgifterna till något annat än att beräkna försäkringspremien".