Högsta förvaltningsdomstolen hittar inga fel i regeringens behandling av ärendet – och avslår överklagandena från miljöorganisationer, ­lokala intre­ssegrupper och privat­personer.
– Det här är det enskilt viktigaste beslutet för hela projektet, säger Riggert Andersson, huvudansvarig för Förbifart Stockholm på Trafikverket.

Stockholms finansborgarråd Sten Nordin kallar beskedet ”mycket glädjande”, liksom Stockholms handelskammare, som ser förbifarten som en nödvändig ”pulsåder” för regionen.

Projektledningens ambition är att börja med förberedande arbeten sent 2012, och att vägen ska stå klar omkring 2020–2022.

Men vägmotståndarna har inte gett upp – och möjligheterna till nya överklaganden är rikliga. Natur­- ­­skyddsföreningen i Stockholms län ifrågasätter om utlovade utsläppsminskningar från trafiken kan genomföras samtidigt som en ny, jättelik trafikled byggs.
– Vi kommer att fortsätta att kämpa i den här frågan, säger ordföranden Mårten Wallberg.