En ny omdebatterad reform av arbetsmarknaden i Frankrike har resulterat i att det numera är olagligt för företag med 50 eller mer anställda att skicka ut mejl på andra tider än de som betraktas som normala arbetstider, rapporterar Huffington Post. ”Rätten att stänga av”, som den nya lagändringen kallas, syftar till att minska de negativa effekterna av att vara ständigt uppkopplad med exempelvis dator eller mobiltelefon. 

– Anställda lämnar fysiskt kontoret, men dom lämnar inte sitt arbete. De förblir uppkopplade med ett slags elektroniskt koppel – som en hund. Sms, meddelanden och mejl avgränsar individens liv till den punkt där personen slutligen bryter ihop, säger franska parlamentsledamoten Benoit Hamon till BBC

LÄS MER: Fransmän kan förbjudas kolla jobbmejl hemifrån

Enligt den nya lagen är franska företag nu skyldiga att ta fram åtgärder för att förhindra att de anställda tar med sig jobbet hem, särskilt om det är relaterat till digital uppkoppling i privatlivet. 

– Studier visar att en arbetsrelaterad stress i dag är betydligt mer vanlig än vad den brukade vara, och att stressen dessutom är konstant”, säger Benoit Hamon. 

Det kommer enligt BBC att innebära att företagen är skyldiga att sätta upp regler för när, var och hur anställda ska få skicka och ta emot epost. Däremot har lagen fortfarande vissa begränsningar – det finns för närvarande inget straff för den som bryter mot den nya lagen, utan företag förväntas att helt enkelt frivilligt ansluta sig till det.