Nu finns en ny marknad för företag som vill verka lite större och populärare än de i verkligheten är. Flera safter säljer idag "gilla"-markeringar för småsummor, skriver SVT Kulturnyheterna.

Enligt Robert Andersson, som jobbar med marknadsföring i sociala medier, finns det två sätt att gå tillväga.

– Antingen skapar man massor av falska Facebookprofiler, påhittade personer med svenska namn. Eller så bygger man in ett script i till exempel spel på nätet, där användarna måste trycka "like" för att komma till nästa nivå i spelet. Det framgår inte vad de gillar, det är dolt, säger han, säger han till SVT Kulturnyheterna.

Enligt Robert Andersson finns majoriteten av de som köper "likes" inom tre branscher: marknadsföring, e-butiker och sms-lån.

Att visa upp sin ökade populäritet kan vara lockande. Men de riktiga vinnarna är enligt Andersson de blufföretag som säljer tjänsterna.

– Som företag vill man ha koll på sin Facebookstatistik. Man vill veta vad ens fans gillar, och var de är aktiva. Det förlorar man om man köper likes. Att tro att det bara handlar om att ha många likes är en grov missuppfattning, säger han.