Fakta: Mattias Lundberg

Namn: Mattias Lundberg.

Ålder: 45 år.

Bor: Umeå. Född och uppvuxen i Älvsbyn.

Familj: Fru och två barn.

Yrke: Docent i psykologi vid Umeå universitet, psykolog, föreläsare och författare. Har tidigare, bland annat, skrivit boken "Den lyckliga pessimisten" tillsammans med komikern Jan Bylund.

Aktuell med: Boken "Det är sant! – det stod ju i tidningen!", skriven tillsammans med Stefan Söderfjäll.

Senast lästa bok: "Att utvärdera psykoterapi och kritiskt granska psykoterapistudier" av Lars-Göran Öst.

Bästa tipset till informationskonsumenten: "Att fråga dig själv – kan det här verkligen vara sant?"

Sedan tidigare finns traditionella medier som tidningar, radio och tv. Till det tillkommer internet, med exempelvis nyhetssajter, bloggar, sociala medier och sajter som vill se ut som nyhetssajter. Väldigt mycket information i ett flöde som det kan vara svårt att hantera och förhålla sig kritisk till.

– När vi pratar generellt om källkritik och information i dag så är det ett väldigt stort fokus på internet och Facebook och andra sociala medier. Där skulle jag vilja att man styr tillbaka lite grann och inser att vi blir påverkade från extremt många av de "gamla" hållen fortfarande, säger Mattias Lundberg till TT.

Måste bli mer vakna

Han är docent i psykologi och tillsammans med Stefan Söderfjäll, filosofie doktor i psykologi, är han aktuell med boken "Det är sant! Det stod ju i tidningen!".

Som exempel på "gamla" håll nämner Mattias Lundberg reklamfilmer, politiska budskap och något så vardagligt som när ens barn säger "men mamma sa att vi kunde få...".

– Allt det här är påverkan. I alla sammanhang måste källkritiken utvecklas och vi måste bli mer vakna.

Vuxna dåliga förebilder

Han tycker att läsare ska inta en restriktiv hållning och ställa sig vissa grundfrågor:

– Kan det här verkligen vara sant? Hur vet vi det?

Han tycker också att vuxna borde vara bättre på att föregå med gott exempel när det gäller källkritik.

– Vi tjatar på våra barn och ungdomar att de inte ska tro på allt de läser på Facebook. Men tyvärr är vi inga bra förebilder i dag, utan vi förmedlar ganska mycket ogenomtänkt.

Mer källkritik i skolan

Han tycker också att skolan borde arbeta än mer aktivt med frågorna. Att det ska ske tidigare och även mer fördjupande, ett fördjupande som framför allt borde ske under gymnasiet, anser han.

– Det är ändå ungdomarna som kommer ut, som om tio år ska vara både chefer och ledare och på något sätt driva samhället vidare. Det innebär att om de inte har med sig den här "skolan" från början – och vi har ett informationsklimat som jag bara ser en fortsättning på – då kommer det här bli rätt besvärligt, tror jag, utifrån ett samhällsperspektiv.