23-åringen, som har en obotlig form av cancer och får palliativ vård, hörde av sig till Julia Mjörnstedt, ordförande för organisationen Ung Cancer där mannen är medlem, tidigt på måndagsmorgonen.
– Han var otroligt ledsen och bad mig hjälpa honom, säger hon.

För några veckor sedan hade han, tillsammans med sin familj, bestämt att han skulle lämna sjukhuset och i stället få vård hemma. I samband med detta ansökte familjen om förlängd sjukpenning. 

Men för Försäkringskassan var det faktum att mannen lämnade sjukhuset ett tecken på att han inte var så sjuk som familjen gjorde gällande.
Den dödssjuke 23-åringen nekades sjukpenning.
– Det relevanta är ju hur personen mår. I det här fallet har han palliativ vård och då säger det sig själv att han behöver hjälp, säger Julia Mjörnstedt. 

Ung Cancer kontaktade Försäkringskassan. Det var då kravet kom. 
Kassan ville ha ett skriftligt intyg med datum då mannen förväntas avlida. 
– Det är helt absurt. Ingen läkare i världen kan uttala sig om exakt hur lång tid någon kommer att leva, och även om de kunde det så skulle de aldrig sätta det på pränt, säger Julia Mjörnstedt. 
– Mannen och hans familj går igenom något fruktansvärt. Han är ung och ändå på väg att försvinna. Sedan får de det här. Det är ett hån.

23-åringens fall fick under måndagen stor spridning på internet. Ung Cancer skrev om det som hänt på Facebook, och på eftermiddagen hade inlägget delats över 1 000 gånger. 
Uppmärksamheten fick Försäkringskassan att agera snabbt. 

– Jag har pratat med hans mamma, och Försäkringskassan har kontaktat henne och sagt att det kommer att lösa det här utan intyg. De erbjöd sig till och med att komma hem till familjen, säger Julia Mjörnstedt. 

Att det krävs att fall som detta sprids på internet eller i medier för att något ska hända är oacceptabelt, enligt Julia Mjörnstedt. 

– Vi kan inte starta drev varje gång någon blir dåligt behandlad, för det händer väldigt ofta. Försäkringskassan sminkar bara över sina rynkor, men de tar inte tag i grundproblemet. Människovärde borde ligga till grunden för allt de gör, men så är det inte i dag, säger hon.

Cecilia Udin, nationell försäkringssamordnare på Försäkringskassan, säger att det inträffade är ett misstag. 
– Vi beklagar vad som hänt. Det är ett missförstånd som ligger bakom, men av respekt för familjen vill jag inte kommentera mer än så, säger hon. 

Hur kunde det bli så att en anställd på Försäkringskassan kräver ett intyg med förväntat dödsdatum från en cancersjuk?
– Det är ett mycket beklagligt missförstånd, och vi har rett ut det med familjen under dagen så han kommer få sin sjukpenning.
Finns det fall då ni ska begära in sådana intyg?
– Nej, det gör vi aldrig. Det är ett missförstånd som uppstått.

Cecilia Udin håller inte med om att fel och misstag åtgärdas snabbare om de uppmärksammas på nätet eller i medier. 
– Nej, absolut inte. I de flesta fall fungerar det bra och när det inte gör det så löser handläggaren oftast det direkt i kontakt med personen det gäller, säger hon.

UPPDATERING 2014-02-28: Den här artikeln är ett drygt år gammal. Den har fått ny spridning efter att Metro under de senaste veckorna rapporterat om Anna och ”Åsa”, som tvingades arbeta efter att Försäkringskassan begärt dödsdatum. Du kan läsa om de fallen här:

►LÄS ÄVEN: Ett år senare: Svårt cancersjuka Åsa tvingas jobba – för att hon inte kan uppge sitt dödsdatum till F-kassan

►Hillevi Wahl: Försäkringskassan krävde dödsdatum

►Hillevi Wahl: Hur många Anna och Åsa finns det?