Det har gått dåligt för Barbie de senaste åren. Bara i fjol sjönk försäljningen av dockan med 16 procent, enligt The New York Times. Så i torsdags stod det klart att Mattel, det amerikanska företaget som tillverkar den dockan, även det tredje kvartalet i år redovisar röda siffror.

► LÄS MER: Nu slipper Barbie gå omkring i högklackat – efter 56 år

Det rör sig om en 33 procentig minskning i det tredje kvartalet, ett ras som uppges bero på en starkare dollar och minskade transporter.

Enligt företagets vd Christopher Sinclair är det i breda drag i linje med deras förväntningar.

– Vårt resultat för kvartalet, exkluderat den betydande påverkan från valutakurser, var i stort sett i linje med våra förväntningar i detta skede, säger han.

► LÄS MER: Mamman sminkar om dockorna – så de ser ut som vanliga barn

För ett tag sedan gick Mattel även ut med att de är i färd att utveckla en ”Hello Barbie”, en uppdaterad Barbie-docka som ska kunna prata med barnen, skriver The New York Times. Om det kan vara räddningen för dockan, som i dagens digitala era fått se sig förbisprungen av andra prylar, återstår att se.