Kaffe kan ge mindre bröst. Tre koppar om dagen räcker för att ha inverkan på storleken.
Det visar ny forskning från Lunds universitet och Malmö högskola.
För att kaffedrickandet ska påverka bröststorleken gäller det att kvinnan har en viss variant av genen CYP1A2. Den varianten har ungefär hälften av Sveriges kvinnor.
Tidigare i år visade forskaren Helena Jernström att kaffe kan minska risken för bröstcancer. Och nu pekar hennes senaste studie på att även bröststorleken påverkas av drycken.
Vad har då kaffe med brösten att göra? Det uppiggande ämnet koffein hämmar celltillväxten, och det är därför risken för cancer kan minska. Kaffe innehåller även växtöstrogen som kanske påverkar bröststen.
Vilken bh-storlek skiljer en kaffedrickande kvinna åt från en som inte dricker kaffe?
– Problemet är att bh:n har två mått, både kupa och omkrets, så det går inte att säga.
Men om en kvinna med stora bröst dricker kaffe under en tid kan hon alltså behöva byta bh?
– De här fynden måste bekräftas i en annan studie. Om det här stämmer blir de nog lite mindre, men bysten kommer ju inte försvinna, säger Helena Jernström.



















































/templates/img/lists/bullet-white.gif)











































/templates/img/global/5-col-line.jpg)





