- Den kommande våren kan inte bli som den här hösten Vi måste få ned antalet asylsökande. De här id-kontrollerna är ett sätt att uppnå det, säger han.

Regeringen tvingades i går backa kring förslaget om att kunna stänga Öresundsbron efter skarp kritik från flera håll, bland annat Lagrådet.

Efter ett sammanträde valde däremot Miljöpartiets riksdagsgrupp att ställa sig bakom förslaget om id-kontroller på bussar och tåg. Flera MP-ledamöter har dock meddelat att de tänker rösta mot propositionen och även det förslaget fick kritik av Lagrådet.

Morgan Johansson säger vid presskonferensen att han är högst medveten om att kontrollerna kommer att innebära problem för resande i Öresundsregionen, men det ska vägas mot att regeringen anser att antalet asylsökande måste minska.

Bli besvärligare

- Det kommer att bli besvärligare och påverka turtätheten men det ska hela tiden vägas emot: Vad är alternativet om vi inte agerar, säger Morgan Johansson.

Den nya lagen är nu tänkt att börja tillämpas från den 4 januari. Rent praktiskt måste resenärer ha någon form av fotolegitimation och det är transportörerna som har ansvar för kontrollerna.

Efterföljs det inte blir det tal om sanktionsavgifter.

- Det är klart att om det här ska efterföljas ska det vara sanktionsavgifter som är stora nog men det är inte bestämt ännu, säger Johansson om storleken på dessa.

Morgan Johansson säger också att den danska regeringen är informerad.

Innebära problem

- De förstår också att det här kommer att innebära problem på den danska sidan.

Han vill inte utdela någon speciell kritik mot Danmark i flyktingfrågan.

- Jag tycker att alla länder behöver ta ett större ansvar, säger han.

Samtidigt har riksdagsledamoten Emma Henriksson (KD) har anmält regeringen till Konstitutionsutskottet för hanteringen av det tillbakadragna förslaget om att i krislägen kunna stänga Öresundsbron, rapporterar SR Ekot.

Henriksson vill se en granskning av om det snabbarbetade förslaget förberetts ordentligt.

Anmälan lämnades in till KU på tisdagseftermiddagen och Henriksson skriver bland annat att hon vill se en granskning av om infrastrukturministern Anna Johansson (S) uppfyllt kravet på beredning i hanteringen av lagförslaget.