– Vi lyfter ut personal för att eftersöka kapten och styrman för att kunna bekräfta att de fanns med på planet, samt naturligtvis för att söka efter den så kallade svarta lådan, säger kriminalinspektör Patrik Ström vid Norrbottenspolisen.

Flygplanet, en Canadair CRJ 200, kraschade på en fjällplatå mellan sjön Akkajaures nordvästra del och den norska gränsen natten till fredagen. Det var på väg med post från Oslo till Tromsø när det sände mayday.

Stor krater

Polis och fjällräddare tog sig till haveriplatsen under fredagen, men gav på eftermiddagen upp hoppet om att hitta någon överlevande. I dag lördag återupptogs arbetet på plats. Patrik Ström beskriver nedslagsplatsen som en stor krater, cirka fem meter som djupast.

– Jag tror att man ska kunna hasa sig ned där, men det måste personal på plats bedöma.

De som deltar i arbetet har sin bas i Ritsem, tre mil bort, där vägen slutar.

– Eftersom det är öppet vatten på Akkajaure tar det för lång tid att ta sig ut med skoter, så därför använder vi helikopter, förklarar Maria Jakobsson, kommunikatör vid Norrbottenspolisen.

Minus 20

Förutom polis finns ett par personer från arméns bergspluton samt räddningstjänst på plats och haverikommissionen kommer att ansluta. Förhållandena är lite bättre än under gårdagen – temperaturen har stigit från cirka minus 30 till runt 20 minusgrader.

– Men det börjar bli mörkt vid tretiden, så det gäller att försöka jobba så mycket möjligt dessförinnan. Alla helikoptrar får inte flyga när det är mörkt, säger Patrik Ström.

De två piloter som saknas beskrivs av flygbolaget som mycket erfarna och vana vid rutten och flygplanstypen.