– Den största delen av utvecklingen inom kollektivtrafik sker i utvecklingsländerna. Städer som börjar från noll eftersom har väldigt lite infrastruktur för kollektivtrafik, säger Kartik Chandran, universitetslärare i miljöteknik vid Columbiauniversitetet i USA. 

Men kollektivtrafik i stor skala förändras snabbt i rikare länder också. 

– Regeringar försöker minska utsläppen av växthusgaser och att få folk att resa med kollektivtrafik är ett bra sätt att uppnå det, säger Alain Flausch, generalsekreterare vid UITP, den internationella branschorganisationen för kollektivtrafik. 

– Med ett betydande skifte till kollektivtrafik skulle vi kunna minska utsläppen av växthusgaser med 50 procent, säger han. 

Bryssel till exempel har nu 120 spårvagnar med lädersäten. Ett EU-projekt utvecklar bussar med interaktiva kartor för att förenkla resandet. Även bil-älskande Mellanöstern har börjat se till kollektivtrafik. Dubai har byggt 900 luftkonditionerade busstationer. 

– Kollektivtrafik måste bli lättare att använda för det är så lätt för folk att hoppa in i sina bilar. När man sitter på ett lädersäte på en spårvagn känner man sig inte längre som en andra klassens medborgare, säger Flausch.

Städer som Los Angeles, Dallas och Bogota satsar på snabbussar och spårvägar. 

– Folk fortsätter att flytta till städer och unga människor är mindre intresserade av att köra än deras föräldrar är, säger Deron Lovaas, chef för transportpolicy vid New York-baserade Natural Resources Defense Council. 

– Att åka kollektivt kommer att bli en livsstil. Och trafikföretagen borde börja bemöta dessa trafikanter. Ett sätt är att erbjuda gratis Wifi. En anledning till att unga människor inte gillar att köra är att de vill kunna twittra. Google skulle kunna sponsra det. Fri Wifi på kollektivtrafiken i världens 50 största städer vore en stor PR-vinst för Google, säger Lovsas. 

Problemet måste lösas, för det är ett faktum att världens befolkning flyttar till städer. År 2030 kommer mer än 60 procent av jordens åtta miljarder att leva i megastäder och att förflytta dem på ett effektivt sätt är en enorm utmaning. Om folk envisas att pendla i ett eget fordon måste det till nya sorters bilar – särskilt i folktäta regioner som Kina och Indien. 

Om bilar ska vara ekologiskt hållbara måste de tillverkas av återvinningsbara material, inte smutsa ner och drivas av förnyelsebara energikällor. De måste även vara driftsäkra och små för att trafikstockningar och parkeringskaos ska kunna undvikas. 

General Motors Chevrolet EN-V, (Electric Networked Vehicle) skulle kunna bli ett grönt alternativ. Det tror GM om det tvåsitsiga fordonet som utvecklas i samarbete med kinesiska SAIC. Enligt GM kan sex EN-V rymmas på en parkeringsruta i standardstorlek.