Säg superbär och du tänker på goji, acai och andra exotiska bär. Men våra svenska bär är minst lika nyttiga. I bär finns fytokemikalier (också kallade fytonäringsämnen), som varken är mineraler eller vitaminer, men som är väldigt hälsosamma för oss.

Det är dessa näringsämnen, tillsammans med till exempel vitamin C och E som verkar som antioxidanter och på så sätt motverkar kroppens nedbrytning.

– Ju färggrannare bär, åt det mörkröda, blåa och nästintill svarta hållet, desto mer antioxidanter. Bär som blåbär och svartvinbär är rika på C-vitamin och fytonäringsämnen, medan till exempel aronia och havtorn är rika på betakaroten, ett förstadium till vitamin A, säger kostrådgivaren Zarah Öberg.

Alla dessa bär har alltså olika effekter och det allra bästa ur näringssynpunkt är att variera och äta minst ett par nävar bär per dag.

– Tänk dock på att en del av bären är väldigt söta, så blanda de söta bären med beska bär och lite nötter och frön. Då håller du dig mättare längre än om du bara äter söta bär, som ger ett ökat sötsug, berättar Öberg.

Gör din egen superbärsmoothie

Ingredienser (mängd efter smak)
Blåbär
Svartvinbär
Havtorn
Aronia
Jordgubbar
Hallon
Kokosflingor
Nötter

Så gör du
1. Blanda blåbär och svartvinbär tillsammans med havtorn och aronia, samt lite jordgubbar och hallon. Toppa med kokosflingor, olika frön och nötblandning av cashew, valnötter, paranötter och hasselnötter för bra fetter.
2. Krydda med kanel om du behöver stabilisera blodsockret, riven ingefära om du behöver förbättra din matsmältning eller kardemumma för en värmande effekt.
3. Mixa alla ingredienser i en mixer och ta med som smoothie om du ska på picknick eller utflykt.