Råden från 1899

1. Gif icke barnen för långa läxor. De måste ha tid att leka, äta och sova. 

2. Låt icke det du lär barnen övergå deras förstånd. Mycket av hvad barnen höra i skolan kunna de ej fatta och lära följaktligen mycket litet däraf. 

3. Kom ihåg, att det är barnen som skola tänka, icke du som skall tänka för dem, att det är dem, som du ska förmå tala och icke du som skall tala för dem, att det är de, som skola använda sina krafter, då bli icke dina utslitna i förtid. 

4. Försök få en god läroton. En mjuk, vänlig röst är musik i en skolsal.

Det var när en kollega till Elisabeth Cervin som skulle gå i pension rensade sitt skrivbord som hon hittade ett urklipp ur Tidning för lärarinnor, nummer 31 år 1899, som hon hade sparat.

– Jag sa, ”gud, jag tar den, den slänger vi inte”, säger hon till Metro.

Hon tyckte att urklippet var roligt och bestämde sig för att lägga upp det på tidningens Facebooksida.

– Det är roligt att lägga lite lättsamma saker på Facebook och inte bara artiklar om olika rapporter och olika utredningar. Det var roligt att man tänkte så redan då.

► LÄS MER: Läraren: Skolan ingen plats för smarta barn


Nu har inlägget delats över 800 gånger på Facebook och många är precis som Elisabeth förvånade över hur ”modern” den svenska skolan var för 120 år sedan. 

– Bland annat formuleringen ”låt icke det du lär barnen övergå deras förstånd”. Det är sånt som våra specialpedagoger är helt medvetna om och som de säger till oss i dag när vi är ute och intervjuar dem, säger Elisabeth Cervin.

Hon valde att lyfta fram fyra punkter, bland annat att barnen inte ska få för många läxor så att de hinner leka och sova och att använda en vänlig och mjuk röst. Men ett råd lät hon bli. 

– Det finns en formulering som inte är ett dugg bra. De talar om ”trögtänkta pojkar”, det skulle man absolut inte använda i dag.