Fakta: 361 svarta och vita stenar

Go är ett brädspel för två spelare som anses ha uppstått i Kina senast 2 000 år före Kristus.

Ett go-bräde har 19 gånger 19 linjer. Pjäserna består av 181 svarta och 180 vita stenar som placeras i linjernas skärningspunkter.

Spelet går i korthet ut på att inringa och beslagta motståndarens stenar och placera ut så många egna stenar som möjligt.

Källa: NE

Programmet, som kallas för Alphago, har i och med lördagens vinst en ointaglig ledning i serien om fem matcher. Systemets seger ses som ett stort genombrott för en ny form av "intuitiv" artificiell intelligens (AI).

Sydkoreanen Lee Se-Dol har toppat världsrankningen för go, som i tusentals år har spelats i framför allt asiatiska länder, under merparten av det senaste decenniet. Han sade sig inför mötena räkna med att enkelt kunna vinna mot datorn, men nu kan han alltså bara hoppas på att snygga till siffrorna. De två återstående matcherna ska spelas på söndagen och tisdagen.

Det är AI-företaget Deepmind, som 2014 köptes av IT-jätten Google, som ligger bakom Alphago. För Google, med ett börsvärde på över 500 miljarder dollar, har prissumman på en miljon dollar ingen större finansiell betydelse. Desto viktigare är segern ur vetenskaplig synpunkt.

Det är inte första gången som en mänsklig brädspelsmästare besegras av en dator. Redan 1997 vann den IBM-utvecklade superdatorn Deep Blue på andra försöket mot den dåvarande världsmästaren i schack, Garry Kasparov. Men go är långt mer komplicerat.