Under valet i USA har spridningen av falska uppgifter på sociala medier fått stor uppmärksamhet. Senast i måndags fick den som googlade på slutresultatet som första träff en sajt som felaktigt rapporterade att Donald Trump inte bara vunnit flest elektorsröster, utan också fått störst stöd bland väljarna, rapporterar The Washington Post.

– Och en fejkad nyhet om att påven har välsignat Trump, som delats flera miljoner gånger – det har säkert haft utslag på valresultatet, även om Mark Zuckerberg inte riktigt vill tro det, säger Annika Lidne, internetstrateg och expert på sociala medier.

Stryper reklamintäkter

Facebooks grundare Mark Zuckerberg förnekade i helgen att fejknyheter är ett problem. De utgör mindre än en procent av det totala innehållet på det sociala nätverket, var budskapet.

Men nu meddelar Facebook och Google att de tänker stänga ute sajter som sprider falska nyheter från reklamintäkter, rapporterar Wall Street Journal. Facebook säger att sajter som sprider falska nyheter inte ska tillåtas utnyttja Facebooks populära annonsnätverk Audience Network. Google tänker förhindra att Googleannonser publiceras på sajter som inte håller sig till sanningen.

– Ett av incitamenten för en stor andel av fejknyhetssajterna är pengar. Det här kan göra det mindre lukrativt att starta sådana sidor, säger Fil Menczer, professor i informations- och datateknik vid Indiana-universitetet, till nyhetsbyrån Reuters.

Han ser Googles drag som ett steg i rätt riktning. Den stora frågan är hur man ska göra urvalet.
– Om det är en sajt med en del korrekt information och en del fejknyheter , hur blir det då? Det kräver expertis och att människor skulle göra det är svårt att göra i stor skala.

"Maximerad uppelvelse"

Åtgärderna slår mot sajter som vill tjäna pengar på påhittade nyheter. Däremot aviseras inga nya vägar att komma åt dem som sprider desinformation i annat syfte.

Annika Lidne förstår om den allmänna opinionen tvingat internetjättarna att agera. Frågan är hur stor vilja och möjlighet Facebook har att gripa in mot fejknyheterna.

– Hela tiden handlar det för Facebooks del om att maximera användarupplevelsen. Då kan man ju, om man vill vara riktigt cynisk, ställa sig frågan: Vill folk ha korrekt information eller vill de bli upprörda? Hittills har ju Zuckerberg verkat tveksam.

Annika Lidne påpekar att Facebook hittills snarare slagit ner på ammande mammor och annat som kan anses kulturellt känsligt, än på desinformation.