Bara under den senaste veckan har flera ”nyheter” fått stor uppmärksamhet i svenska medier – för att sedan visa sig vara falska.
– Vill man lura media så är det inte svårt. Vissa av de här sakerna är extremt svåra för medierna att kolla upp, säger medierådgivaren och pr-konsulten Paul Ronge.
– Det kan ju handla om ”copycats”. Någon tycker det är kul att jäklas och börjar, sedan går andra igång på det och hittar på sina egna grejer, säger Ronge. Men som pr-kupp avråder jag från bluffmetoden, den leder bara till att folk blir förbannade och inte vill lyssna.

TT, som är Nordens största nyhetsbyrå och dagligen levererar nyheter till svenska massmedier, har plockat upp några av den senaste tidens ”bluffnyheter”.
– Jag tror att det är slumpmässigt att flera nyheter som varit falska kommit just nu, säger Karl Vicktor Olsson, vikarierande nyhetschef på TT. Men med hårdare tryck och bantade redaktioner stiger risken för att det blir fel. Det gäller att behålla skärpan.

TT rapporterade bland annat om cyklisten som fick fortkörningsböter, en ”nyhet” från Tranås Tidning. Till Helsingborgs Dagblad sa dock polisen att man inte ens hade haft någon hastighetskontroll på den aktuella gatan i Tranås.
– Vi misslyckades i vårt uppdrag den gången. Vi gjorde ett klipp från en lokaltidning utan att dubbelkolla själva, vilket vi alltid ska göra, säger Karl Vicktor Olsson.

Någon som lyckades lura många medier och människor världen över var amerikanen Tom MacMaster, som i bloggen ”Gay Girl in Damascus” skrev om livet som lesbisk i Syrien. I går avslöjades bluffen.
– Det här fallet är jätte­spännande. Tidigt fanns det misstankar om att det kunde vara en bluff och det nämnde vi i vår text. Men vi valde att skriva om det eftersom det var en intressant illustration av det svåra källäget i de här länderna, säger Tomas Härenstam, vikarierande utrikeschef på TT.  Precis som andra medier använder vi oss mycket av sociala medier. De är en fantastisk tillgång, men man måste vara väldigt försiktig.