Hayat Rachi hade svårt att hitta underkläder som hon kände delade hennes grundvärderingar om egenmakt, självständighet och rätten att inte objektifieras. Istället för att finna sig med vad hon kallar för den sexualiserade och objektifierande underklädesmarknaden startade hon sitt eget märke, Neon Moon, som finansierades via crowdfunding-sidan Kickstarter.

”Neon Moon kommer att visa hur kvinnor faktiskt ser ut, och inga av underklädesmodellerna har eller kommer retuscheras”, skriver Hayat Rachi på Kickstarter-sidan.

Den första kollektionen, som släpps i oktober, heter ”Mon Dieu” och innehåller färglada Bh:ar och trosor som heter saker som coucou, bof och non. Underkläderna har varken vaddering, push-up eller förstärkning, och Hayat Rachi menar att underkläderna passar alla – oavsett kroppstyp, storlek eller kroppsbehåring.

Kickstarterkampanjen nådde sitt mål på 63 000 svenska kronor under mindre än två veckor, och har fått stöd från bland annat skådespelaren Zooey Deschanel.

”Ni är fantastiska! Att ni stöder Neon Moon visar underklädesindustrin att ni också tror på ett märke som utan att säga förlåt undviker att objektifiera och sexualisera kvinnor”, skrev Hayat Rachi i samband med att Kickstarterkampanjen nådde sitt mål.