Olika tekniker
  • Blippa mobilen i kassan

NFC innebär att telefonen har en sändare som blir avläst i en terminal i butiken, som ett busskort. Tekniken finns än så länge inte i så många telefoner, men kan tillföras genom klistermärke. NFC används bland annat i telefonoperatörernas betaltjänst WyWallet. På sikt tror jag att NFC kommer att bli det stora, det är det som är enklast att använda. säger Henrik Thoresson, journalist på tidningen Mobil.

Fler tjänster med tekniken:
Amerikanska Paypass wallett och Google wallet

  • Skanna en streckkod med telefonen

QR-koder är en form av streckkod som man läser av med mobilen. Vid ett köp skannas en QR-kod i kassan och kunden godkänner beloppet i sin telefon. Swedbanks mobila betaltjänst Bart använder QR-koder och testas just nu i ett antal utvalda matbutiker i Stockholm. Fördelen är att tekniken är billig att installera för handeln men än så länge är den inte så utbredd.

Fler tjänster med tekniken:
Payair (har även NFC) och Mopper. 

  • Koppla mobben till kortläsare

En liten kortläsare sätts på mobil eller surfplatta och man kan betala med sitt kontokort. Den svenska mobila kortläsaren iZettle finns för Appleprodukter och testas även för Android under sommaren. Det är väldigt enkelt och man behöver inte hantera kontanter eller lämna ut kontonummer till någon annan. Men personen måste känna sig trygg med att dra sitt kort i dosan, säger Henrik Thoresson.

Fler tjänster med tekniken:
Amerikanska Square.

Nu lanseras allt fler mobila betaltjänster som gör det möjligt att shoppa med mobilen. 

I juni kom telefonoperatörernas WyWallet – en mobiltjänst för att överföra pengar. Framöver ska den testas för betalning direkt
i butiker. 

I applikationer som Payair kan man registrera sitt kontokort och betala nätköp-en i telefonen. Men fler aktörer vill ha en bit av kakan. 

– Vi är inne i en lärande process där vi måste börja delta i det här racet kring mobila betalningar, säger Carl Molinero, Head of Group Mobile Payments på Swedbank. 

I höst lanserar storbank-erna den gemensamma
mobilapplikationen Swish,
i nuläget en tjänst för att överföra pengar. För att de mobila betaltjänsterna verkligen ska slå igenom tror Carl Molinero att det krävs en gemensam standard.  

– Handeln är inte intresserad av att skruva in 20
olika mobila betallösningar, de vill ha något som fungerar, säger han.  

Enligt Svensk handel finns det ett intresse i branschen för nya betallösningar – men de måste vara enkla och snabbare och billigare än till exempel kontokort. 

– Jag tror att korten kommer att leva kvar ganska länge till, och även kontanter, men att vi mer och mer går mot andra lösningar där mobiltelefonen är den största, säger Bengt Nilervall,
betalansvarig på Svensk handel.