Majoriteten av gymbesökarna saknar utbildning i träning och tränar på fel sätt – utan att de vet om det. Erik Nicklagård jobbar med entreprenörskap inom hälsa, kostrådgivning  och personliga träningsupplägg. Enligt honom är det många som tränar utan att riktigt veta varför de gör det. 

– Man går bara dit för att tappa i vikt eller för att bygga muskler och bli större, men har inget  specifikt mål, säger han. 

LÄS MER: Nu hjälper Google dig att hitta bästa tiden på gymmet

För att träningen ska ge långsiktiga resultat måste man ha en plan och träna progressivt . 

– Det kan vara att springa ett lopp, klara en tävling eller få en stark rygg. Sikta alltid på öka antal repetitioner och vikter på nästa pass. Så att du inte fastnar på samma nivå, säger Erik Nicklagård. 

Så vilka är de vanligaste misstagen vi gör på gymmet? Enligt Erik Nicklagård går det inte att punktförbränna fett. Att göra 100 situps är därför inte särskilt effektivt om du vill bygga magmuskler.

Erik Nicklagård.

Erik Nicklagård.

– Ofta gör vi för många lätta upprepningar. Du behöver inte göra fler än 10-12 repetitioner per set för att få bra effekt på musklerna. Särskilt för äldre är det viktigt att träna färre repetitioner, eftersom den träningen stimulerar de snabbaste muskelfibrerna vilka försvinner först när en person åldras, säger Erik Nicklagård och tillägger:

– Ett klassiskt fel är också att sträcka nacken när man ligger på en matta och kör sit-ups. I stället för att ha händerna bakom huvudet är det bättre att hålla händerna på bröstet. 

LÄS MER: Nya träningstrenderna – glöm bort att du tränar​


Vid marklyft är ett vanligt misstag att lyfta med rundad rygg. 

– Övningen kan då bli direkt farlig och man riskerar att skada diskarna i korsryggen, säger Erik Nicklagård. 

Vid knäböj är ofta rörligheten lite begränsad i höftlederna eller fotlederna på grund av strama vader.

– Det gör att man inte kommer ner så långt och därmed får lite rundad rygg i bottenläget . 

Tränar man på fel sätt riskerar man att drabbas av skador. 

– Gymmet kan vara en skrämmande miljö till en början men folk är oftast väldigt hjälpsamma, så var aldrig rädd för att be om hjälp, säger Erik Nicklagård. 

LÄS MER: Professorn: Du behöver inte tänka på att dricka vatten​

Vilka är dina bästa träninsgtips för en nybörjare? 

– Träna progressivt och lär dig först övningarna så att du har bra form, neutral rygg och bra skulder- och knäkontroll. Kör basövningar som knäböj, marklyft och bänkpress. Då aktiverar du en väldigt stor del av kroppen och kan belasta högt. Komplettera med bålövningar. Men glöm inte återhämtning och näringsrik kost efter gymmet, det är jätteviktigt.