Beskriv banan.
– Den var riktigt fin med många vackra byggnader. Den var lagom utmanande med några stigningar och en bra runda att springa för alla, även nybörjare.
 
Berätta om dina rutiner för löpningen och träningen.
– Jag springer flera gånger i veckan. Det är mitt sätt att hantera stress. Kompletterar med styrketräning och övningar för fötterna. Löpare behöver komma ihåg styrketräningen!
 
 
Vilka är dina bästa tips för nybörjare?
– Gör inte för mycket på en gång. Du vill behålla ­motivationen och ha roligt när du tränar. Du behöver inte alls springa en mil på en gång. Det är vettigt att du först har som mål att springa tre kilometer utan att stanna. Var snäll mot dig själv!
 
 
Hur kan man bäst för­bereda sig för ett lopp?
– Träna några gånger i veckan där du bygger upp distansen stegvis. Se till att ha sprungit tävlingsdistansen minst en gång innan du startar så du vet att du klarar det. Kör intervallträning i backe och kom ihåg uppvärmningen.
 
 
Vilka är de vanligaste misstagen när man börjar löpträna?
– Man gör för mycket på en gång. Kom ihåg att det är helheten som gör att du blir starkare. Det handlar inte bara om träningen ­utan också om åter­hämtningen. Kom ihåg styrketräningen och unna dig stretch och massage.