När eleverna vid Rödsleskolan i Oskarshamn återvände efter sitt sportlov hade ett mobilförbud börjat att gälla på skolan. Eleverna fick helt sonika lämna in sina telefoner på morgonen, och fick tillbaka dem först efter att skoldagen avslutats.

Mobilförbudet är ett test, som enligt skolans rektor Stephan Nykvist är ett resultat av att eleverna var som besatta av sina mobiltelefoner.

► LÄS MER: Skolbarn mer aktiva efter mobilförbud

– De ägnar oerhört mycket av sin tid i sina mobiler för att hinna följa med i sociala medier och spel. Det började gränsa till ren besatthet. Dessutom förekom det rena trakasserier där man hotade och sårade varandra. Vi såg att det kan utvecklas till ett samhällsproblem. Vi vill helt enkelt lära ut ett förhållningssätt till eleverna, säger han till Kvällsposten.

Det rör sig dock inte om något allmänt ogillande gentemot tekniska prylar. Skolan har nyligen infört en stor satsning på informationsteknik och i en allt högre grad börjat integrera tekniken i undervisningen. Varje elev har tillgång till en dator under skoldagarna, men enligt Stephan Nykvist innebär det också större krav på disciplin.

– Då ska det inte vara frågan om spel eller trakasserier på sociala medier. Vi försöker skapa en bra arbetsmiljö så att de kan vara fredade under skoltid, säger Stephan Nykvist.

Till Kvällsposten säger specialpedagogen Marina Hedman att intiativet varit positivt. 

– Jag tror de tyckte det var väldigt jobbigt i början, för de saknade telefonen fysiskt och kände sig nakna utan dem. Men de accepterade också de nya reglerna. Vi behöver inte jaga efter telefonerna utan de lämnas in utan protester. Jag har jobbat som lärare i sju år och har aldrig sett så här mycket aktivitet som det är nu. Det spelas kort och gitarr i korridorerna. Förra veckan såg jag 40 killar och tjejer hoppa långhopprep och spela landhockey på skolgården. Det låter lite mer när 300 elever faktiskt pratar med varandra.

► LÄS MER: Ny studie: Mobilförbud i skolan ger högre betyg