Med hjälp av andningstekniken 4-7-8 kan du minska spänningarna och stress i kroppen – och enligt förespråkarna – somna på en minut, skriver Daily Mail.

– Det är otroligt lätt, det tar nästan ingen tid alls och kräver ingen utrustning utan kan göras var som helst, säger den amerikanska doktorn Andrew Weil, som ligger bakom metoden.

Den bygger på pranayama, andningsövningar inom yoga som syftar till att reglera andningen och lugna kroppen och psyket. På hans Youtube-kanal berättar han hur man går tillväga.

– Utandningen tar dubbelt så lång tid som inandningen. Den totala tiden som du lägger på varje moment är inte viktigt utan det är förhållandet 4-7-8 sekunder som är viktig, säger han.

Först måste du andas helt genom munnen. Sedan stänger du munnen och andas lugnt genom näsan samtidigt som du räknar till fyra. Därefter håller du andan och räknar till sju. Sist tar andas du genom munnen igen i ett stort andetag under åtta sekunder. Tekniken ska upprepas tre gånger för att fungera. Genom att andas in och ut i 4, 7 respektive 8 sekunder kan mer syre fylla ut lungorna, vilket lugnar det parasympatiska nervsystemet menar Andrew Weil.

Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare och professor vid stressforskningsinstitutet i Stockholm, har hört talas om metoden men är skeptisk till förespråkaren.

– Den här killen är en amerikansk hälsoguru som säljer massa alternativmedicinska produkter och som dessutom inte publicerat något vetenskapligt. Förtroendet för honom är därför begränsat, säger han till Metro.

Däremot utesluter han inte att andningsmetoden fungerar, men att slockna på en minut verkar vara för bra för att vara sant.

– Just den här tekniken är inte beprövad, men många andningsövningar kan hjälpa en att somna, framför allt yogaövningar som vi vet sänker stressnivån. Men aldrig i livet att man somnar på en minut, säger han.