Vem är det som kör egentligen? Ingen alls i det här fallet. Bussarna som nu trafikerar en sträcka på Ärtholmen i den finska huvudstaden är nämligen förarlösa.

– Det här är en stor grej! Det finns bara en handfull liknande försök globalt. En föränderlig omgivning och trafik är bland de svåraste som finns, säger Harri Santamala, projektchef vid Yrkeshögskolan Metropolia, till Yle.

Experimentet är dock väldigt begränsat till en början. De förarlösa bussarna kör bara i 11 km/h och inte längre än några hundra meter. Under en månad ska de trafikera Ärtholmen och även om ingen kör dem, så finns det en säkerhetsperson ombord som har möjlighet att stanna bussen och ta över styrningen.

– Det är omöjligt att en robotbil är hundra procent säker, men förstås är den mänskliga faktorn den största orsaken till bilolyckor. Det här är ett nytt fenomen och då måste man experimentera och se till att det fungerar, säger Helsingfors biträdande stadsdirektör Pekka Sauri till Yle.

Bussarna är av samma modell som ett par som redan testats i Sverige, i Kista i Stockholm. I våras kunde besökare på Kista Mobility Week teståka med bussarna, som har sex sittplatser, men kan ta upp till 12 passagerare.