Samtliga 150 människor ombord omkom i kraschen den 24 mars förra året, när den tyske piloten Andreas Lubitz – med långvariga psykiska problem – medvetet styrde planet in i en bergvägg. I sin slutrapport föreslår den franska luftfartsmyndigheten BEA flera skärpningar i regelverket.

– I rekommendationen säger man att det är rekryteringen man ska skjuta in sig på. När man anställer piloter ska man göra noggranna psykologiska undersökningar. Det är nytt, säger Hans Kjäll.

Lätta sekretessen

BEA vill också att patientsekretessen lättas och efterfrågar "tydligare regler" för när den ska kunna hävas för piloter som har psykiska problem.

Två veckor innan Andreas Lubitz låste in sig i cockpit och kraschade planet föreslog en läkare att han borde genomgå psykiatrisk behandling. Det konstaterar utredarna i den slutrapport som publiceras i dag. Men Lubitz arbetsgivare varnades inte om hans tillstånd, eftersom hårda sekretessregler i Tyskland förhindrade det.

– Det stod klart rätt snabbt att det vattentäta tyska systemet är förkastligt. Utredarna säger tydligt att det måste förändras. I Sverige har vi till exempel en mycket större öppenhet kring det här, säger Hans Kjäll.

– Egenkontrollsystemet har funkat väldigt bra, utom i det här fallet. Han gjorde allt för att dölja sin bipolära sjukdom, som man nu vet att det var.

Inga förslag om lås

Lubitz låste flygplanets kapten ute från cockpit genom att spärra låssystemet till säkerhetsdörren. Efter 11 septemberattackerna 2001 infördes hårdare regler för att förhindra terrorister att komma in i cockpit och ta över planet. I rapporten resonerar de franska haveriutredarna kring förslag om förändrade låssystem, till exempel ett fingeravtryckssystem för att flygpersonal ska kunna ta sig in i cockpit vid en nödsituation.

BEA konstaterar dock att det innebär nya säkerhetsproblem och avstår från att lämna förslag.

– Man får nog sätta sig ner på konstruktionssidan för att komma på praktiska förslag. Haveriutredarna kan inte säga mer än "förbättra logiken i låssystemet". Men det är inte gjort i en handvändning, säger Hans Kjäll.

Den europeiska luftfartsmyndigheten EASA har rekommenderat nationella myndigheter att det ska vara obligatoriskt att det ständigt är två personer närvarande i cockpit. Efter Germanwingskraschen införde flera flygbolag på eget initiativ samma regel.

Stämmer flygskola

Redan när Andreas Lubitz utbildade sig i Arizona i USA blev han sjuk. Men det följdes aldrig upp av flygskolan och nu väntar ett rättsligt efterspel.

– Det gjordes aldrig något eller rapporterades att han hade flippat ur. Det ser nu ut som att en advokat kommer att driva det rättsligt, med skadeståndskrav. Andreas Lubitz hade kunnat stoppas redan där, säger Hans Kjäll.