Nya läroplaner ställer krav på att IT och ny teknik ska användas i undervisningen. Det innebär att även lärare måste lära sig allt om surfplattor, smarta tavlor och sociala medier.
– Jag tycker att det är jättebra att det uttrycks att digitala medel ska användas mer, för att få en digital delaktighet. Däremot kan man inte räkna med att lärarna ska klara av det själva, säger Lotta Holm på Högskolan Väst i Trollhättan. 

Hon jobbar som IKT-pedagog, där IKT står för informations- och kommunikationsteknologi. Hennes uppgift är att lära lärare om teknik, och arbetsrollen finns från grundskola upp till högskola.
– Det digitala har kommit längst inom förskolan. Där använder de smartboard och rörligt material.

Smartboard ersätter svarta tavlan på flera håll, liksom surfplattor och datorer numera är en naturlig del av undervisningen. Men att anpassa sig till den nya lärarrollen är inte lika lätt för alla.
– Har man undervisat i närmare 40–50 år så har man ett speciellt sätt att undervisa på. Man har ett material som fungerar för en och känner kanske att det inte finns tid att lära sig nytt, säger Lotta Holm.

På Högskolan Väst har hon jobbat i ungefär ett år, med att både utbilda och fungera som stöd för skolans lärare. 

Hon var skolans första IKT-pedagog, och yrkesrollen blir nu allt vanligare över hela landet.