Examensarbetet på Royal college of arts i brittiska Battersea håller på att göra Hilda Hellström, 27, från Göteborg, till en designstjärna. Tidningar över hela världen uppmärksammar hennes egensinniga projekt.

Hur får man idén att göra skålar och förvaringskärl av jord som blivit radioaktiv efter att kärnkraftverket i Fukushima havererade?

– Jag ville göra objekt med en mening. Jag har alltid haft en fascination för brottsplatser och mytomspunna platser, och som designer varit intresserad av objekt som är större än baradess form och funktion.  Som Berlinmuren, man kan äga en del av den och därmed ett skede i historien. 

För att skapa ett verk av den japanska naturkatastrofen åkte du alltså och hämtade jord hos en gammal risbonde som lever ensam i en evakuerad zon?

– Ja, det väldigt mycket besvär, men han – Naoto Matsumura – blev jätteglad över samarbetet.  Det är inget välgörenhetsprojekt, men förhoppningsvis kommer det här de här föremålen att dra in pengar till honom. Agrikulturen är ju helt förstörd där han bor.

Är inte de här föremålen farliga att ha i hemmet?

– Nej, jorden är  testad i ett laboratorium i Tokyo och är bara radioaktiv på en lagom nivå. Men jag skulle inte rekommendera någon att äta från dem. Jag fick också tillstånd att ta in jorden i Storbritannien, ett undantagsfall eftersom syftet var konstnärligt och så.

Det var mycket besvär för några enkla bruksföremål.

– Ja, gud, ja. Men jag har lärt mig otroligt mycket och känt mig som en blandning av hantverkare, antropolog, vetenskapsman och journalist under arbetets gång.

Vad händer härnäst?

– Just nu håller jag på med göra urnor som ska produceras för ett företag i England. I september ska jag ställa ut ett monument som (kristalltillverkaren) Swaroski har beställt till en utställning på ett designmuseum i London. Mer än så får jag inte säga om det nu.