En annan stor svensk aktör som finns etablerad i Saudiarabien är Hennes och Mauritz. När Metro i morse kontaktade bolaget angående att de inte valt att plocka bort kvinnor ur sin marknadsföring i Saudiarabien meddelade presskontakten Marie Rosenlind:
– Vi har samma kampanjer på samtliga våra 47 marknader. Vi tar inte bort några kvinnor. Det gäller i allt marknadsföringsmaterial.

Men senare ändrar hon sig och tillägger att bolaget visst ändrar sin marknadsföring i Saudiarabien. I ett nytt uttalande säger hon:
– Vi använder samma marknadsföringskampanjer på samtliga av våra 47 marknader och retuscherar inte bort kvinnor från våra bilder. Viss anpassning görs lokalt av badkampanjen i Saudiarabien så att mindre hud exponeras.

På HMs Saudiarabiska hemsida möts besökaren av bilder på kvinnliga modeller som visar upp klädjättens kollektion. Däremot är bilder på modeller iförda bikini, mindre träningskläder eller underkläder borttagna på den Saudiarabiska hemsidan i jämförelse med de annars identiska hemsidorna för andra länder.